Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Niemand heeft iets tegen Iraniërs, dat zijn meestal gecultiveerde mensen die de vrijheid die ze in het westen hebben weten te waarderen. Ik ken er verschillende en ik wil er graag meer van dat soort binnenkrijgen als we daardoor een aantal groenlinksen zouden kunnen buitenkrijgen.
De Gaulle drukte het destijds verdomd juist uit:
|
Een zeer wijze man, Charles de Gaulle. Ik heb zijn
Mémoires gelezen en dat was echt de moeite waard. Onder de geallieerden van die tijd was hij de underdog. Bij bij het uitbreken van WO2 zag hij snel wat er aan het gebeuren was. Pétain was
de grote en vereerde held uit WO1 (en peter van De Gaulle zijn zoon) met een ultra rechts gedachtengoed ("Patrie, famille et travail") en bovendien antisemitisch. De Duitsers gingen daar gretig op in.
De Gaulle kon dit niet pruimen en na enig militair succes als commandant van een tank-compagnie besloot hij met een beperkte Franse strijdmacht uit te wijken naar de UK.
Maar om bij het onderwerp van de draad te blijven:
ja ik ben voor repatriëring. Alvast zeker voor diegenen die hier als illegaal verblijven. Verder ook diegenen die een naturalisering hebben aangevraagd maar die een of meer misdrijven op hun kerfstok hebben. En als het land van herkomst hen niet wil terugnemen dan moet de repatriëring maar gebeuren naar een ander land dat daar mee akkoord gaat (Ruanda waar de Britten gebruik willen van maken).