Los bericht bekijken
Oud 17 april 2005, 17:52   #177
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Dat is idd waar maar u vergeet dat de grond na een tijdje uitgeput geraakt en dan weer begraasd moet worden ter bemesting. Het gaat mij over de calorieprodcutie op langere termijn. En op langere termijn levert een oerbos globaal gezien wel degelijk nog meer calorien op dan een graanveld. En dit vooral zonder dat de mense er iets aan moet doen. U kan bovendien ook beter de eigen calorieverbranding tijdens de verrichte arbeid mee incalculeren.

Wat uw andere stellingen in de post hierboven betreft die worden eigenlijk allemaal tegengesproken door moderne antropologen. Zoals ik al zei zijn die het er tegenwoordig veelal over eens dat het leven van onze voorouders helemaal niet hard vies en kort was. Het zijn diegenen die belang hebben bij technologische ontwikkeling en die daardoor de andere mensen van zichzelf willen afhankelijk maken ipv van de natuur die dat verhaaltje altijd gepredikt hebben.

Als enige weliswaar ontoereikende bronvermelding van deze beweringen kan ik u voorlopig slechts naar het boek getiteld - Een groene geschiedenis van de aarde - verwijzen. de naam van de auteur ben ik helaas vergeten. ik zal echter proberen u zo snel mogelijk een adequate bronvermelding alhier te bezorgen.
Uw analyse is fout, met de opbouw van caloriën zelf, wordt de bodem helemaal niet uitgeput. De energie in caloriën is in feite opgeslagen zonne-energie die wordt opgeslagen in koolstofverbindingen. En ook die koolstof geraakt niet op, want bij verbruik van die koolstof, komt ze trug in de atmosfeer.
Wanneer een bodem uitgeput geraakt, dan is dat omdat de mineralen eruit verdwenen zijn (dat heeft niet veel met de intensisteit van landbouw of met de opbrengs te maken). Maar ook in dat geval, is er geen verlies, want die stoffen ontsnappen niet aan de aarde, ze blijven in een kringloop, ze verplaatsen zich gewoon. De enige wijze waarbij stoffen daadwerkelijk verloren gaan, is wanneer ze atomair afgebroken worden, dus via kernsplitsing, maar daarvan is er oneeindig veel stof voor aanwezig...

En zoals ik ook al zei, met de oudere productiemethodes is het onmogelijk om zoveel mensen van de huidige levensomstandigheden te voorzien. Met oudere productiemethoden moest men dagen honger lijden voor men een hert kon jagen, moest men kilometers lopen voor water, kon men niet verzorgd worden, wanneer men ziek was. In de oertijd lag de levensverwachting op maximum 30 jaar (ouders zagen hun kinderen nooit volwassen!), nu worden mensen gemiddeld 80 jaar. Vroeger stierf 1 moeder op drie in het kraambed, nu niet eens 1 op honderd...