Onlangs uit een erfenis nog een aantal boeken vol postzegels gekregen.
De juiste zegel in de juiste staat kan nog iets opbrengen maar de gouden tijden op dat punt zijn voorbij.
De jonge generatie verzamelt dat niet meer met als gevolg dat de vele verzamelingen van vroeger nu verdeeld zitten onder een klein aantal verzamelaars, die dus ook praktisch alles al hebben...
Wat ik nog wel verzamel, maar dan niet uit financieel oogpunt zijn strips. Ik koop niet blind alles wat verschijnt en verkoop ook regelmatig nog wel eens iets.
Maar in al die verzamelingen geldt: de waarde ervan wordt bepaald door degene die koper wil zijn.
En dat kan heel hard schommelen.
Enkele jaren terug was ik de "Klassieke avonturen van Nero" in heruitgave (met de gele ruggen) aan't bijeensprokkelen. De nummers vanaf 21 waren toen onbetaalbaar. Voor "De Negen Peperbollen" bv (het moeilijkste nummer uit de reeks) werd soms tot €100 gevraagd en lager bieden had geen zin. Bij
't Vlaamsstripcentrum ligt-ie nog steeds voor €75.
Ondertussen staat op tweedehands.be de reeks van 21 tot 29 al sinds december '23 te koop voor €100 en hij geraakt ze aan de straatstenen niet kwijt... Op Lastdodo staat nr 26 te koop vanaf €15 (redelijk) en €25 (nagenoeg nieuw).
't Kan rap gaan in dat wereldje...