Discussie: Vooruit met de geit
Los bericht bekijken
Oud 15 april 2024, 10:18   #14
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Voila, je koopt geen dingen die je niet nodig hebt. Ik zou denken dat dit een gezond is voor mens en milieu. Maar in een schuldeconomie/piramidespel loopt dat faliekant af.
Mocht iedereen alleen kopen wat hij écht nodig heeft, er zou niet veel meer verkocht worden, daar mag je zeker van zijn.
Het is geen toeval dat er zoveel electronica verkocht wordt, die doelbewust onrepareerbaar gemaakt wordt.
Electrische tandenborstels met een batterij in die niet kan vervangen worden bijv..
Nu heeft de EU nieuwe regels die eisen dat toestellen beter repareerbaar zijn.
Dat lijkt mij wel een goede zaak, ik vraag mij alleen af wat de producenten weer gaan vinden om dat uit te hollen.
Zo heb ik een e-reader, een Kindle Voyage uit 2014, waarvan de batterij soms wat vreemde kuren heeft.
Zo kan hij plots uitvallen, ook al is er nog 50% batterijlading.
Het is mogelijk dat ding open te doen en er een nieuwe batterij in te steken, maar de generaties daarna zijn vaak zo gemaakt dat je het toestel niet meer kunt openmaken zonder het te breken.
Met de levensduur van de batterij is dan ook de levensduur van het toestel beperkt.

Persoonlijk vind ik dat producten best duurder mogen zijn als ze duurzamer gemaakt worden.
Liever een printer die €1.000 kost en binnen 20 jaar nog werkt, dan een die €100 kost en het binnen de paar jaar opgeeft.