Los bericht bekijken
Oud 17 april 2005, 21:19   #61
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan
Hmm, ik grap er nu wel een beetje over, maar echt positief zie ik de zaken niet in. Ik zie de grote steden verzwarten en de landelijke, rustige gebieden verwitten. Op die manier worden typische stadsproblemen, zoals criminaliteit en jeugdbendes automatisch op "de allochtoon" geprojecteerd. Allochtonen worden dan wel dynamische stadsmensen, de autochtoon wordt meer en meer dorpser (en misschien dan ook bekrompener).

Mijn beeld voor de toekomst is dan ook geen "machtsovername van Europa door radicale islamieten", maar eerder een verregaande radicalisering van autochtonen tov. "de Anderen". Men zal echter wel vele malen te horen krijgen dat "de geschiedenis zich niet mag herhalen.. (1940-45)", op den duur worden deze klanken overstemd door terroristische dreigingen en al dan niet uitgelokte incidenten in de steden.

Waarom noem ik het "Mijn beeld voor de toekomst", en niet "Mijn vrees"? Ik geloof namelijk dat sommige gebeurtenissen onontkoombaar zijn. Dit mag dan misschien wel fatalistisch klinken, maar men moet zich er van bewust worden wat voor spanning er in de Europese mens van tegenwoordig leeft. Men kan de boog wel ontspannen, maar het zal altijd gemakkelijker en verleiderlijker zijn om de boog te lossen, en zo de pijl te laten wegschieten.

Rest ons enkel de vraag of we de boog niet.. op onszelf richten.

Het is wel een vrij realistische visie op de toekomst, helaas.
Ik weet het niet. Er zijn nu ook buffers (EU, VN). Voor de rest zijn er veel dingen die we kunnen herkennen. Dat van die 'gespannen boog' merk ik ook. Er zijn zoveel spanningen tussen de verschillende groepen mensen, soms lijkt goed mee te vallen, maar soms heb ik ook het gevoel dat het elk moment kan ontploffen. Er zal in elk geval iets gebeuren, dat kan niet anders denk ik. Is een multiculturele samenleving zonder een -op (lange) termijn- uit de hand lopende haat en onverdraagzaamheid dan echt onmogelijk...?
En dat het dan misschien onontkoombaar is betekend nog niet dat we het zomaar moeten laten gebeuren...
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden