Net alweer wat bijgeleerd (dankzij een kennis die bij de vakbond werkt).
Je kan scheiden van tafel en bed en toch samen blijven wonen.
Voor de personenbelasting wordt je dan als 'alleenstaande' beschouwd.
MAAR:
Oa. de RVA hanteert andere definities. Die zeggen:
Citaat:
U woont samen met uw partner (en eventueel andere personen)?
...
Indien uw partner wel beroeps- of vervangingsinkomens heeft
=> beschouwt de RVA u als samenwonende werknemer (zonder gezinslast).
|
Als ik dus zou scheiden van tafel en bed en toch zou blijven samenwonen met mijn echtgenote (die dan voor de RVA mijn 'partner' wordt) zouden wij voortaan wel ieder een belastingsaangifte moeten doen (en nog een hoop andere dingen regelen oa gemeenschappelijk vermogen, erfenis na overlijden van één van de twee, leningen,...) maar voor de berekening van mijn inkomen (uitkering RVA) verandert er niks.
Ik blijf immers gewoon samenwonende zonder gezinslast.
Mysterie opgelost dus.
1) Scheiden van tafel en bed is nog steeds mogelijk.
2) Qua uitkering (RVA) levert het geen voordeel op.
3) Ook voor bv ziekte-uitekering geldt hetzelfde: je blijft 'samenwonende' en er verandert dus niks.
4) Qua personenbelasting verandert er blijkbaar wel wat maar daar ging mijn initiële vraag niet over en ga ik dus niet verder uitwijden.
5) Ik moet mijn 'goede-raad'-vriend de volgende keer eens flink aan zijn oren trekken.
Let wel: dit geldt voor de gevallen waarbij je scheidt van tafel en bed en toch blijft samenwonen. Indien één van de twee zou verhuizen verandert dat natuurlijk allemaal.
Maar dan ben (of leef) je ook echt gescheiden en daar ging deze draad niet over. Hier ging het over het al dan niet bestaan van een 'scheiden maar toch samen blijven wonen-voordelen'-achterpoortje.
En dat blijkt solide dichtgemetseld te zijn.