Los bericht bekijken
Oud 20 april 2024, 08:40   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.939
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Hoe werkt dat?

Concreet: Mijn ouders willen het ouderlijke huis nalaten aan hun 2 kinderen. Het huis is minimaal 500 000 waard in deze tijden, maar ik krijg het voor 400. Dit wordt trouwens mijn eerste verblijf, toch wel anders bij jou als ik het zo lees.

We krijgen allebei de helft en ik moet mijn zus uitkopen voor 200 000.
Wat voor belasting moet ik betalen op de 200 die ik zelf krijg?

De 200 van de zus wil ik aan haar afbetalen zonder te lenen bij een bank. Want met intresten zoals ze nu zijn, zitten die leningskosten al snel aan 70-80 000 euro. Of de staat mij dit gaat toelaten, is maar de vraag.
Om die vraag te beantwoorden is meer informatie nodig. Zijn jouw ouders getrouwd met gemeenschap van goederen ? Is het huis volledig afbetaald ? Zijn er geen rechten van derden op het huis ?

In praktijk gaan er steeds 2 tijdstippen zijn in deze successie. Het overlijden van vader of moeder en daarna het overlijden van de langstlevende ouder. Op beide tijdstippen komt er een aanslag van Vlabel.

Als Vlabel vermoedt dat iemand zijn zus uitkoopt onder de marktprijs kan je niet enkel een extra aanslag verwachten maar ook boetes. De notarissen hebben al jarenlang meldingsplicht en dienen elk vermoeden van Vlabel ontwijking te melden.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden