Iemand een idee hoe je zoiets aanpakt?
Ik ga binnenkort het ouderlijke huis overkopen. De ouders schenken dit aan 2 kinderen dus ik moet de andere partij voor 50% uitkopen. Op zich een bedrag dat me toestaat om nog aangenaam te leven, zonder al te veel zorgen. De vrouw koopt zich mee in.
Voor mijn beroep werk ik in een groepspraktijk (zelfstandige) waarbij alle collegae een kwart van hun brutoloon per maand afstaan aan de eigenaar. Dit is uiteraard heel veel en dat kan zo niet blijven doorgaan.
Het alternatief is dat ik het zelf doe, maar daarvoor moet er worden bijgebouwd.
Kort samengevat, het idee:
Ik mag nog 8 meter breed tegen het huis bijbouwen, en 17 meter diep.
Dit in dezelfde landelijke steen als het huis.
De 17 meter diepte moet verdeeld worden in meerdere kamers.
Er moet een wachtruimte zijn, een toilet. Een bureauruimte. Een aparte ingang.
Een klein keukentje is ook handig, al blijft de grote keuken in het ouderlijke huis aanwezig
Maar liefst op een manier dat het huiselijk blijft en dat er ooit mensen kunnen logeren als er in de toekomst niet meer gewerkt wordt. Ik heb liever dat het niet toont als een werkruimte. Ik zou er op de oude dag van ouders en schoonouders een zorgwoning van willen maken.
Deze heb ik snel van het internet geplukt. De bijbouw wordt wat groter dan dit, maar toch. Er moet een plat dak zijn, waarop een dakterras komt dat uitzicht biedt op een grote tuin. De ramen worden vervangen zodat je vanop het tweede verdiep kan instappen op het dakterras.
Ruw geschat een idee wat zoiets tegenwoordig kost?
Valkuilen om rekening mee te houden?
Als de kosten te hoog zijn, kan ik eventueel zelfstandige in bijberoep worden.
Dan betaal ik nog steeds een kwart van mijn brutoloon aan de eigenaar, maar dit nog slechts 2 dagen per week.