Los bericht bekijken
Oud 24 april 2024, 12:47   #6
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nog een voordeel van de digitale meter: zo'n praktijken zijn dan verleden tijd.

De energieleverancier heeft geen nood meer aan schattingen maken want hij kan op elk moment de exacte meterstand gebruiken.
Het gaat helemaal niet over de schatting van de meterstand, het gaat over een bedrag aanrekenen ZONDER een meterstand.
Wat begrijp je niet aan een fictief bedrag aanrekenen voor de periode tussen de doorgegeven meterstand en de interne opmaak van de factuur?
Dat heeft helemaal niks te maken met een exacte meterstand of een digitale meter.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zorg dat je zo snel mogelijk een digitale meter in huis hebt en je wordt niet lastig gevallen met zo'n praktijken. En door meteropnemers die de grondwettelijke bescherming van je huis komen doorbreken.
Nee, dan wordt je lastig gevallen met andere praktijken zoals fouten bij de verwerking van digitale meterstanden.
Citaat:
https://www.test-aankoop.be/klagen/p...anConsent=true
……ik heb bij engie reeds een klacht lopende vanaf januari 24 in verband met een afrekening waarmee ik niet akkoord ben na omschakeling naar digitale meter(doorgaans hebben we een verbruik van 3493kwh (electr).

Deze maal zouden we 3365 kwh hebben op 6maand (+800€).
Fluvius wijst aan dat er iets verkeerd is gegaan in de verwerking van de meterstanden. …
……
Ik ben nog steeds niet akkoord met de afrekening met een verbruik van 3365 kwh voor de periode 05/07/2023 tem 23/01/2024 (6 maanden).
Vorige afrekening hadden we een verbruik van 3493kwh voor 12 maand.
……
Degene met digitale meter moet de shit van het geschatte verbruik van 12 maanden voor zes maanden werkelijk verbruik door de omschakeling naar de digitale meter dan ook maar zelf opkuisen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En nog: je vindt wel meer van zo'n klachten op internet. En je moet rekenen: dat zijn enkel degenen waarbij een absurd hoog bedrag aangerekend werd. In de meeste gevallen is die berekening wel min of meer correct en dan betaal je ook daadwerkelijk ongeveer wat je verbruikt zou hebben (op basis van je verbruiken in het verleden). Het blijft natuurlijk een schatting. Bij mij ging dat bv al twee keer redelijk correct.
Bovendien is dat geld niet 'weg' eh. Het wordt uiteindelijk allemaal verrekend maar rekeningen krijgen van +€1000 is natuurlijk voor niemand leuk.
Gij doet weer net alsof mensen enkel klagen omdat ze een hoge factuur krijgen.
Dat aangerekend bedrag is absurd hoog omdat het bedrag FOUTIEF is…er wordt niet geklaagd omdat het bedrag te hoog zou zijn maar omdat het absurde bedrag FOUTIEF is
Onterecht het vierdubbele aangerekend krijgen is al niet meer "min of meer correct" en dat geld is wel degelijk wég: naar engie en nog wel voor wat ze niet geleverd hebben.
En met een eerder jaarverbruik van 12 maanden het verbruik voor ZES maanden schatten is ronduit diefstal en crimineel, net zoals een bedrag aanrekenen voor de factuuropmaak zonder meteropname diefstal is waarvoor ook nog eens een voorschotbedrag zal worden aangerekend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Maar soit: we onthouden: in de strijd tegen corrupte energieleveranciers installeren we best allemaal zo snel mogelijk een digitale meter. Degene die dat dan weigeren moeten de shit van de geschatte verbruiken tussen meteropname en factuurdatum zelf maar opkuisen.
We onthouden dat gij weer niet weet waar de klepel hangt en gij betaalt graag het vierdubbele op basis van eerder jaarverbruik voor je werkelijke verbruik van zes maanden en nog eens 500€ extra voor de factuuropmaak als geschat verbruik dat niet gemeten werd.
Voordelen digitale meters:
Citaat:
Digitale meters uitlezen lukt fluvius niet.
Aanhoudende it-problemen blijven het Vlaamse distributienetbedrijf Fluvius, en zijn it-dochter Atrias, plagen.
Zo wachten ongeveer vijfduizend Vlaamse klanten nog steeds op hun eindafrekening voor energieverbruik.
Ook de meterstanden correct verwerken als die klanten verhuizen of van leverancier veranderen lukt niet.


Fluvius zag het aantal langdurig geblokkeerde klanten oplopen tot 20.000.
Ondanks enige vooruitgang.., blijft het een uitdaging om meterstanden van de elektriciteits- en gasfacturen van ongeveer vijfduizend klanten nauwkeurig te registreren en door te sturen naar energieleveranciers, …zoals gemeld door een woordvoerder van het bedrijf in De Tijd.
Eerder had Fluvius-ceo Frank Vanbrabant toegegeven dat hij de complexiteit van de problemen had onderschat en net als de tijd die nodig was om ze op te lossen.
Ja, laten we allemaal maar gauw digitale meters plaatsen, dan zijn er geen problemen meer behalve de diefstal op de factuur als we die al krijgen....
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden