Los bericht bekijken
Oud 24 april 2024, 15:00   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Het gaat helemaal niet over de schatting van de meterstand, het gaat over een bedrag aanrekenen ZONDER een meterstand.
Wat begrijp je niet aan een fictief bedrag aanrekenen voor de periode tussen de doorgegeven meterstand en de interne opmaak van de factuur?
Dat heeft helemaal niks te maken met een exacte meterstand of een digitale meter.
Als men bij de opmaak van het factuur een meterstand zou hebben moeten er geen fictieve bedragen aangerekend worden. En dat kan ondermeer bij het gebruik van een digitale meter.
Meer is dat niet.

Citaat:
Nee, dan wordt je lastig gevallen met andere praktijken zoals fouten bij de verwerking van digitale meterstanden.
Da's best mogelijk maar dat gebeurt met analoge tellers ook wel eens en dat doet hier niet terzake.

Citaat:
Degene met digitale meter moet de shit van het geschatte verbruik van 12 maanden voor zes maanden werkelijk verbruik door de omschakeling naar de digitale meter dan ook maar zelf opkuisen.
Bij mij werden de meterstanden van de analoge meter genoteerd toen men de digitale kwam plaatsen. En daarna liepen mijn (toen nog) voorschotten gewoon verder. Ik zou niet weten waar ik met 'geschatte verbruiken' te maken heb gehad.

Citaat:
Gij doet weer net alsof mensen enkel klagen omdat ze een hoge factuur krijgen.
Dat aangerekend bedrag is absurd hoog omdat het bedrag FOUTIEF is…er wordt niet geklaagd omdat het bedrag te hoog zou zijn maar omdat het absurde bedrag FOUTIEF is
De kans dat een geschat bedrag exact juist is is wel heel klein he? Een geschat verbruik is per definitie fout.
Vandaar ook mijn opmerking over de digitale meter; als je zo'n meter hebt zijn schattingen verleden tijd.
Meer is er echt niet aan de hand hoor.

Citaat:
Onterecht het vierdubbele aangerekend krijgen is al niet meer "min of meer correct" en dat geld is wel degelijk wég: naar engie en nog wel voor wat ze niet geleverd hebben.
Het vierdubbele aanrekenen is natuurlijk nooit goed te praten maar stellen dat dat geld "wel degelijk weg" is klopt natuurlijk ook niet. Betaal je nu (onterecht of niet) pakweg €1000 wordt die later natuurlijk altijd wel ergens in rekening gebracht.
Ik zeg nergens dat Engie die bedragen terecht aanrekent maar het is ook niet zo dat de klant dat geld gewoon 'kwijt' is eh?

Citaat:
En met een eerder jaarverbruik van 12 maanden het verbruik voor ZES maanden schatten is ronduit diefstal en crimineel,
Als men het jaarverbruik door 12 deelt en dan vermenigvuldigd met 6 lijkt me dat vrij correct om het verbruik van 6 maanden in te schatten. Het is volgens mij in ieder geval geen diefstal of crimineel.
De enige manier om zo'n werkwijze te voorkomen is -nogmaals- een digitale meter. Of men kan de klant net voor factuurdatum vragen de meterstand door te geven maar dan ligt het risico van diefstal weer bij de klant. Die kan ook een te lage stand doorgeven en dan is hij Engie weer aan bestelen.

Kortom; digitale meter en heel dit gezeik is van de baan.

Citaat:
net zoals een bedrag aanrekenen voor de factuuropmaak zonder meteropname diefstal is waarvoor ook nog eens een voorschotbedrag zal worden aangerekend.
Dat men naast dat geschatte bedrag voor die periode ook nog een voorschot vraagt is inderdaad not done. Daar ben ik het volledig mee eens.
Net zoals ik het overigens ook met de rest eens ben. Werken met geschatte verbruiken is niet meer van deze tijd.
Maar ik vind dat je je als klant daar vrij simpel tegen kan beschermen.
En dat wou ik maar even aanhalen.

Citaat:
We onthouden dat gij weer niet weet waar de klepel hangt en gij betaalt graag het vierdubbele op basis van eerder jaarverbruik voor je werkelijke verbruik van zes maanden en nog eens 500€ extra voor de factuuropmaak als geschat verbruik dat niet gemeten werd.
Ik heb geen idee waar je dit vandaan haalt maar ik zal het voor de leesbaarheid van de draad zo maar laten zeker?



Citaat:
Ja, laten we allemaal maar gauw digitale meters plaatsen, dan zijn er geen problemen meer behalve de diefstal op de factuur als we die al krijgen....
Het feit dat zoveel klanten geen afrekening meer kregen is inderdaad niet goed te praten maar dat ligt volgens mij eerder aan Fluvius dan aan de digitale meter.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden