Los bericht bekijken
Oud 25 april 2024, 07:52   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als men bij de opmaak van het factuur een meterstand zou hebben moeten er geen fictieve bedragen aangerekend worden. En dat kan ondermeer bij het gebruik van een digitale meter.
Meer is dat niet.
De meterstand was gekend door de meteropname.
Er wordt helemaal geen schatting gemaakt want de meterstand werd doorgegeven aan fluvius en van fluvius aan engie waarmee engie vervolgens een foutieve factuur opmaakt en daarop onterecht ook nog een bedrag aanrekent voor de tijd tussen de METEROPNAME en de factuurdatum/-opmaak.

Waar leest gij in de topic dat deze consumente geen meterstand heeft doorgegeven?
Waar leest gij dat het bedrag voor het totale verbruik van deze zesmaandelijkse (eind)afrekening (door de wisseling van energieleverancier) een schatting zou zijn?
Dat staat nergens.
En het gaat bijkomend ook over een niet nader bepaald bedrag op de factuur tussen de meteropname en de factuurdatum/opmaak.
Dan is het toch duidelijk dat er door een meteropname een meterstand werd doorgegeven en gekend is of niet?!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Da's best mogelijk maar dat gebeurt met analoge tellers ook wel eens en dat doet hier niet terzake.
Analoge meters worden niet uitgelezen en digitale meters uitlezen lukt fluvius zelfs tot op vandaag nog altijd niet.
Dat doet wel zeker terzake voor klanten met digitale meters die al jaren geen facturen krijgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bij mij werden de meterstanden van de analoge meter genoteerd toen men de digitale kwam plaatsen. En daarna liepen mijn (toen nog) voorschotten gewoon verder. Ik zou niet weten waar ik met 'geschatte verbruiken' te maken heb gehad.
Dat beweert niemand en dat boeit ook niet want gaat het niet over 'geschatte verbruiken'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
De kans dat een geschat bedrag exact juist is is wel heel klein he? Een geschat verbruik is per definitie fout.
Vandaar ook mijn opmerking over de digitale meter; als je zo'n meter hebt zijn schattingen verleden tijd.
Meer is er echt niet aan de hand hoor.
Er is ook helemaal geen sprake van een geschat bedrag in dit geval, dat is jouw foute veronderstelling want de meterstand was gekend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het vierdubbele aanrekenen is natuurlijk nooit goed te praten maar stellen dat dat geld "wel degelijk weg" is klopt natuurlijk ook niet. Betaal je nu (onterecht of niet) pakweg €1000 wordt die later natuurlijk altijd wel ergens in rekening gebracht.
Ik zeg nergens dat Engie die bedragen terecht aanrekent maar het is ook niet zo dat de klant dat geld gewoon 'kwijt' is eh?
Natuurlijk zijn je centen dan wel degelijk "weg" want je hebt er elektriciteit/gas voor in de plaats gehad en verbruikt áls de factuur correct is.
Als de factuur foutief is, dan is engie een dief want dan betaal je voor elektriciteit of gas dat je niet kreeg en dan ben je je geld gewoon kwijt want begin maar eens terug te vorderen wat je al betaald hebt door een fout van engie....veel succes...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als men het jaarverbruik door 12 deelt en dan vermenigvuldigd met 6 lijkt me dat vrij correct om het verbruik van 6 maanden in te schatten. Het is volgens mij in ieder geval geen diefstal of crimineel.
Inderdaad, daarom ook dat de klant merkte dat de factuur van engie zwaar foutief was want het bedrag voor het verbruik van zes maanden was HOGER dan het eerdere jaarverbruik van 12 maanden.

Er hoefde niks geschat te worden qua zes maanden verbruik want er was een meteropname gebeurd en de meterstand werd doorgegeven.
Er viel dus niks te schatten, engie hoefde enkel het bedrag voor het verbruik van zes maanden te berekenen aan de hand van de gegevens van de meterstand die engie ontvangen had!

Zonder de extra kost voor de periode tussen meteropname en factuurdatum voor een onbekende reden en zonder de referentie aan het verbruik voor een heel jaar, dat is dus oplichting want engie had de correcte gegevens om het verbruik voor zes maanden te kunnen berekenen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
De enige manier om zo'n werkwijze te voorkomen is -nogmaals- een digitale meter. Of men kan de klant net voor factuurdatum vragen de meterstand door te geven maar dan ligt het risico van diefstal weer bij de klant. Die kan ook een te lage stand doorgeven en dan is hij Engie weer aan bestelen.

Kortom; digitale meter en heel dit gezeik is van de baan.
Absoluut niet waar.
De juiste meterstand werd doorgegeven maar engie berekende foutief het verbruik niet voor zes maanden.
De klant kan nooit de energieleverancier bestelen want als hij sjoemelt door een lagere meterstand door te geven dan zal hij meer verbruik hebben bij de volgende meteropname voor de jaarafrekening.
De teller van de meter loopt immers door en telt ook het verbruik dat niet werd doorgegeven...

Voor duizenden mensen is het hele gezeik van de digitale meters nog lang niet van de baan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat men naast dat geschatte bedrag voor die periode ook nog een voorschot vraagt is inderdaad not done. Daar ben ik het volledig mee eens.
Net zoals ik het overigens ook met de rest eens ben. Werken met geschatte verbruiken is niet meer van deze tijd.
Maar ik vind dat je je als klant daar vrij simpel tegen kan beschermen.
En dat wou ik maar even aanhalen.
Nogmaals: er is geen sprake van een geschat bedrag voor die periode als eindafrekening want er werd wel een meterstand doorgegeven en engie beschikte dus over het werkelijke verbruik om een correcte afrekening te kunnen maken voor zes maanden.

Vervolgens werd ook nog een onterecht bedrag aangerekend voor de periode tussen de meteropname en de interne factuur-opmaak/datum door engie.
En dat heeft niks te maken met het berekenen van verbruik voor een afrekeningsfactuur (voor maar zes maanden!) volgens de meterstand.
En dat heeft niks te maken met een schatting voor verbruik maar met opzettelijk foutieve berekening van engie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb geen idee waar je dit vandaan haalt maar ik zal het voor de leesbaarheid van de draad zo maar laten zeker?
Natuurlijk snap je dat niet want je veronderstelde al verkeerd van in het begin dat het om een schatting zou gaan want je had nergens expliciet gelezen dat de meterstand werd doorgegeven en dan ga je maar wat raden dat het verbruik geschat werd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het feit dat zoveel klanten geen afrekening meer kregen is inderdaad niet goed te praten maar dat ligt volgens mij eerder aan Fluvius dan aan de digitale meter.
……en bij fluvius ligt het dan aan het niet kunnen uitlezen van die digitale meter dus ligt het wel aan (de software voor) de digitale meter.
………en fluvius schuift de zwarte piet dan door naar de energieleveranciers terwijl de klanten in de donker en de kou blijven staan.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden