Los bericht bekijken
Oud 25 april 2024, 09:51   #19
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.653
Standaard

Voor zover ik het altijd begrepen heb wordt die "aangerekend bedrag tussen meteropname en factuurdatum" gebruikt voor de periode die door de term ook al aangeduid wordt nl. die tussen de laatste meteropname en volgende factuurdatum.

Stel: ik verwacht een jaarafrekening op 1 april 2024.
Op 1 maart ben ik echter overgestapt van laat ons zeggen Luminus naar pakweg Engie.
Er werd op 1 maart een meteropname uitgevoerd en op basis van die gegevens maakt Lumunis mijn eindafrekening. Let wel; dit is geen jaarafrekening. Die gaat pas komen op 1 april.
De stroom die ik tot 1 maart gebruikte is dus betaald.

Dat is vrij simpel en logisch.

Nu moet Engie mij echter op 1 april alweer een (jaar)afrekening sturen. Omdat de vorige meteropname nog recent gebeurde wordt er geen nieuwe meteropname gepland maar gebruikt Engie mijn verbruik van de laatste twaalf maanden om in te schatten hoeveel ik verbruikt heb tussen 1maart (meteropname) en 1 april (factuurdatum).
De periode tussen 1 maart en 1 april verschijnt dus als "aangerekend bedrag tussen meteropname (1 maart) en factuurdatum (1 april)." En is dus een schatting.

Wordt die schatting op een aanvaardbare wijze uitgevoerd (jaarlijks verbruik/12) lijkt mij dat een aanvaardbare methode.


En dát is volgens mij ook de normale gang van zaken.
Het is in ieder geval ook wat er gebeurde in het TestAankoop-geval van in de OP.

Een bedrag dat aangerekend wordt tussen 2 meteropnames is immers niet "tussen meteropname en factuurdatum" maar "tussen meteropname en meteropname" en dat heet dan gewoon "bedrag" of "verbruik".
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 25 april 2024 om 09:53.
BigF is offline   Met citaat antwoorden