Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Soit, na drie pagina's zeveren kunnen we ondertussen samenvatten:
- De periode "tussen meteropname en factuurdatum" wordt op verschillende plekken (contract en factuur) duidelijk uitgelegd.
- Dit bedrag betreft een schatting (op basis van eerder verbruik) en wordt verrekend bij de volgende afrekening. Er is dus geen sprake van diefstal en/of dubbele betalingen.
- Voor veel klanten is het zorgvuldig nalezen van facturen en contracten blijkbaar te veel gevraagd.
- Instanties die Engie aanraden als beste keuze laten het blijkbaar na om deze (al jaar en dag gehanteerde en dus algemeen bekende) werkwijze van Engie te vermelden.
- Niemand is verplicht klant te worden bij Engie. Staat deze, vooraf duidelijk uitgelegde werkwijze u niet aan kan u bij een andere leverancier terecht.
De claims uit de OP over "diefstal", "extra kost", "onwettig aangerekend bedrag", "oplichten en bestelen",... zijn dus duidelijk compleet uit de lucht gegrepen.
En tenzij TS met duidelijke bewijzen als facturen komt is er verder bitter weinig over dit geval te zeggen.
|
Gij hebt een digitale meter en dan veronderstel je maar weer dat het over een digitale meter gaat.
De klacht gaat over een consumente met een analoge meter.
En dat is zelfs maar bijkomstig want bij digitale meters is eender welke schatting al zeker overbodig, dan is de oplichting nog duidelijker.
Jouw betoog is dus niet van toepassing want bij analoge meters kan het correcte verbruik voor de periode tussen meteropname en factuurdatum niet en nooit gekend zijn zonder een extra, tussentijdse meteropname op de datum dat de factuur wordt opgemaakt en dat gebeurt uiteraard niet.
Overigens blijft het diefstal, ook bij digitale meters, want het verbruik voor de periode tussen meteropname en factuuropmaak is reeds inbegrepen bij de volgende meteropname voor de volgende jaarafrekening.
Waarom zou engie dan wel het verbruik willen kennen voor de periode tussen de meteropname en de factuurdatum?
Wel, voor dezelfde reden als engie de piekmomenten wil kennen: om extra kosten te kunnen aanrekenen.
En om te kunnen sjoemelen met schattingen en rechtzettingen door hetzelfde verbruik dubbel aan te rekenen want elk verbruik voor die periode zit reeds inbegrepen in de volgende, jaarlijkse meteropname die aansluit op deze meteropname/meterstand.
Het volgende jaarverbruik voor bijv 2020/2021 wordt gemeten
vanaf de laatste meterstand in 2020 en daar zit de periode van verbruik "tussen de meteropname en de opmaak van de factuur" in 2020 dus al inbegrepen.
Het verbruik wordt niet gemeten vanaf de factuurdatum maar vanaf en aansluitend op de laatste meterstand.
De datum van de factuuropmaak is dus volkomen irrelevant om het jaarverbruik te berekenen.
Akkoord?
Er hoeft dus ook niks geschat te worden want het verbruik voor die periode "tussen de meteropname en de factuurdatum/opmaak" in bijv. 2020 wordt al aangerekend bij de volgende meteropname door de aansluitende meterstand voor de volgende, jaarlijkse afrekeningfactuur in 2021.
Bij een schatting en eventuele rechtzetting betaal je dus 2x voor eenzelfde periode van verbruik op 2 jaarlijkse afrekeningsfacturen.
Akkoord?
En voor digitale meters hoeft er zeker niet geschat te worden want engie kent het exacte stroomverbruik voor die periode "tussen de meteropname en de factuurdatum/opmaak van de factuur" al absoluut zeker, net zoals engie ook exact jouw piekmomenten door de digitale meter kent om jouw capaciteitstarief te kunnen aanrekenen.
Akkoord?
Engie beweert zelf de goedkoopste te zijn..
Citaat:
|
Overeenkomstig het Consumentenakkoord, informeren wij u over de ENGIE Electrabel-prijzen die momenteel de goedkoopste zijn, ……
|
En wil je niet gedupeerd worden door gesjoemel van engie, dan moet je maar geen klant worden?

Jij kunt maar beter je contract eens zorgvuldig nalezen, maar dan begrijpend lezen...
Want de claims over "diefstal", "extra kost", "onwettig aangerekend bedrag", "oplichten en bestelen",... worden dus duidelijk aangetoond en ook de manier waarop.
Vandaar nu EINDELIJK de exacte uitleg.
Geen dank.
