Los bericht bekijken
Oud 30 april 2024, 11:58   #52
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij hebt een digitale meter en dan veronderstel je maar weer dat het over een digitale meter gaat.
Leg eens uit waar ik dat veronderstel.
Citaat:
De klacht gaat over een consumente met een analoge meter.
Digitaal of analoog. Maakt niet uit.
Er wordt duidelijk uitgelegd waar de periode "tssen opname en factuur" voor staat.
Citaat:
En dat is zelfs maar bijkomstig want bij digitale meters is eender welke schatting al zeker overbodig, dan is de oplichting nog duidelijker.
Welke oplichting??

Citaat:
Jouw betoog is dus niet van toepassing want bij analoge meters kan het correcte verbruik voor de periode tussen meteropname en factuurdatum niet en nooit gekend zijn zonder een extra, tussentijdse meteropname op de datum dat de factuur wordt opgemaakt en dat gebeurt uiteraard niet.
Betoog??
Huh?

Ik leg gewoon uit waar de periode "tssn opname en factuur" voor staat en hoe dat werkt.
Daar ging immers de OP over.
We zijn 3 pagina's verder en uiteindelijk heb ik zelf opgezocht hoe het zit.
En dan kom jij met "jou betoog is niet van toepassing?"

Shit seg: eerst pagina's lang mekkeren dat het niet over schattingen gaat.
Maar als dan iemand eens de moeite doet om uit te leggen hoe het juist zit is het weer niet goed.

Citaat:
Overigens blijft het diefstal, ook bij digitale meters, want het verbruik voor de periode tussen meteropname en factuuropmaak is reeds inbegrepen bij de volgende meteropname voor de volgende jaarafrekening.
Ook weer pertinent onwaar.
Hetgeen je betaald hebt voor die periode wordt bij de volgende afrekening mee in rekening gebracht.
Je betaalt dus niks dubbel.

Citaat:
Waarom zou engie dan wel het verbruik willen kennen voor de periode tussen de meteropname en de factuurdatum?
Omdat je in die periode stroom verbruikt. En omdat die stroom betaald moet worden. En omdat je die stroom anders pas na een jaar betaalt.

Citaat:
Wel, voor dezelfde reden als engie de piekmomenten wil kennen: om extra kosten te kunnen aanrekenen.
Ik vraag me af waar jij die 'extra kosten' vandaan haalt.
Er zijn geen extra kosten.
Je betaalt je verbruik voor die periode op basis van een schatting en volgend jaar wordt die betaling mee verrekend in je afrekening.
Er zijn nergens extra kosten.


Citaat:
En om te kunnen sjoemelen met schattingen en rechtzettingen door hetzelfde verbruik dubbel aan te rekenen want elk verbruik voor die periode zit reeds inbegrepen in de volgende, jaarlijkse meteropname die aansluit op deze meteropname/meterstand.
Het is niet omdat je het blijft herhalen dat het waar is eh?
Je verbruik wordt niet dubbel aangerekend.
Kijk de Engie factuur na die ik hierboven als voorbeeld postte.
Daar zie je duidelijk dat die periode nadien verrekend wordt.

Dit is gewoon kwade wil van jou. Je hebt de bewijzen zwart op wit voor je neus en toch blijf je ontkennen.


Citaat:
Het volgende jaarverbruik voor bijv 2020/2021 wordt gemeten vanaf de laatste meterstand in 2020 en daar zit de periode van verbruik "tussen de meteropname en de opmaak van de factuur" in 2020 dus al inbegrepen.
Het verbruik wordt niet gemeten vanaf de factuurdatum maar vanaf en aansluitend op de laatste meterstand.
Die periode zit daar inderdaad al inbegrepen.
En ze wordt dan ook verrekend.
Zie het Engie factuur van hierboven.
Daar staat voor die periode van vorig jaar duidelijk: -€150,53 (let op het min-teken).
Wat begrijp jij daar niet aan?


Citaat:
De datum van de factuuropmaak is dus volkomen irrelevant om het jaarverbruik te berekenen.
Akkoord?
In principe wel maar dat doet hier niet terzake.
Als mijn jaarverbruik loopt van april tot april kan de factuur op eender welke moment gestuurd worden.
En Engie rekent dan een bedrag aan (op basis van een schatting) voor de periode tussen de laatste opname en de factuurdatum.
Bij de volgende jaarafrekening wordt die schatting dan exact berekend en krijg je het teveel betaalde (als de schatting te hoog was) terug of moet je het te weinig betaalde bijbrengen (als de schatting te laag was).

Ik begrijp echt niet wat jij aan deze constructie niet snapt.
Dat je er niet mee akkoord gaat is uw ding, dat maakt mij niet uit.
Maar dat je de werkwijze niet snapt, daar kan ik echt niet aan uit.
Hoe moeilijk is dat nu?


Citaat:
Er hoeft dus ook niks geschat te worden want het verbruik voor die periode "tussen de meteropname en de factuurdatum/opmaak" in bijv. 2020 wordt al aangerekend bij de volgende meteropname door de aansluitende meterstand voor de volgende, jaarlijkse afrekeningfactuur in 2021.
Dat heb je in deze post alleen nu al 3 keer aangehaald.
En inderdaad. In principe hoeft Engie niet met zo'n schatting te werken maar ze doen het wel.
En uiteindelijk kost dat de consument ook niets meer dan wanneer hij niet met een schatting zou werken.
Maar daarover blijf jij, met alle bewijs voor uw neus, toch maar over doormekkeren.


Citaat:
Bij een schatting en eventuele rechtzetting betaal je dus 2x voor eenzelfde periode van verbruik op 2 jaarlijkse afrekeningsfacturen.
Akkoord?
Voor de -tigste keer: NEE!!!!!!
Je doet het er echt om eh?
Je betaalt de eerste keer op basis van de schatting en bij de volgende jaarafrekening wordt gekeken wat je daadwerkelijk verbruikte en krijg je terug of betaal je bij. Al naar gelang hoe juist de schatting was.

Ga je me nu echt vertellen dat je dat nog steeds niet begrijpt?
Maak dat een ander wijs eh?
Hoe moeilijk is dit.
Je betaalt een maand ofzo op basis van een schatting en bij de volgende afrekening wordt gekeken of die schatting klopte en of je al dan niet bij moet betalen.

Citaat:
En voor digitale meters hoeft er zeker niet geschat te worden want engie kent het exacte stroomverbruik voor die periode "tussen de meteropname en de factuurdatum/opmaak van de factuur" al absoluut zeker, net zoals engie ook exact jouw piekmomenten door de digitale meter kent om jouw capaciteitstarief te kunnen aanrekenen.
Akkoord?
Ja, akkoord.
Maar niet iedereen heeft een digitale meter.
En vooral: dit is Engie's werkwijze.
Dat jij daar niet akkoord mee bent is jou goed recht maar het verplicht Engie niet om de werkwijze aan te passen. Niemand is verplicht er klant te worden.

Citaat:
Engie beweert zelf de goedkoopste te zijn..
Heeft totaal niets met deze draad vandoen.

Citaat:
En wil je niet gedupeerd worden door gesjoemel van engie, dan moet je maar geen klant worden?
Ik heb al -tig keer uitgelegd dat er geen gesjoemel is en dat er geen gedupeerden zijn.
Jij trolt gewoon deze draad kapot.
Je gaat mij niet vertellen dat de uitleg die ik al -tig keer deed voor jou nog alitjd niet duidelijk is.

Als jij niet begrijpt hoe een voorschot werkt en hoe dat nadien verrekend wordt is dat jou probleem. Ik geloof er niks van.
Je weet goed genoeg dat je de beweringen in de OP niet kan hardmaken en begint dan nu maar te trollen tot in het belachtelijke.

Citaat:
Jij kunt maar beter je contract eens zorgvuldig nalezen, maar dan begrijpend lezen...
Welkom in de echte wereld!! Contracten lees je ALTIJD best na.

Citaat:
Want de claims over "diefstal", "extra kost", "onwettig aangerekend bedrag", "oplichten en bestelen",... worden dus duidelijk aangetoond en ook de manier waarop.
Dit is een schoolvoorbeeld van trolgedrag.
Zwart op wit de bewijzen krijgen en toch er dwars tegen in blijven gaan.

Soit; uw ding. Iedereen met een greintje verstand die deze draad nog volgt (zouden er nog mensen zijn die dat doen na zoveel getrol?) zal ook wel in zien op welke belachelijke manier je jezelf in de vernieling praat.

Er is geen enkele bewering van je in de OP die overeind blijft. Zwart op wit.

De groeten.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 30 april 2024 om 11:59.
BigF is offline   Met citaat antwoorden