Los bericht bekijken
Oud 18 april 2005, 13:16   #53
jjohanvdb
Gouverneur

jjohanvdb's schermafbeelding

Standaard Voor alle duidelijkheid...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Soevereiniteit laten varen is dus eigenlijk de volkswil weer onderwerpen aan een andere instantie, want als je het over soevereiniteit hebt, zeg je per definitie dat er geen hogere instantie bestaat.
Dat is typisch Schmittiaans sofisme. Soevereniteit laten varen betekent aanvaarden dat er geen "hoogste instantie" bestaat. U verdraait echter mijn woorden wanneer u stelt dat ik "de volkwil weer [wil] onderwerpen aan een andere instantie", wat gewoon het vervangen van de ene Soevereniteit door de andere zou zijn. Neen, ik stel voor om in de politieke theorie eindelijk eens "de kop van de koning te laten rollen", om met Foucault te spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
En ik ben akkoord met u dat naties vroeger niet bestonden. Democratie in antieke zin sloeg op de polis. Ik stel dan ook voor dat alle steden en gemeenten onafhankelijke staten worden
De polis was noch een stad, noch een gemeente, noch een staat, laat staan een "onafhankelijke staat" !! Hoed u voor anachronisme, de "staat" is een zeer recent uitvindsel van het vorstelijke absolutisme en zal ook niet eeuwig blijven bestaan. Ludo Abicht, die toch ook bij Meervoud is, geeft ook publiekelijk toe dat "de tijd van de natie-staat over is." Ik denk niet dat ik zo ver van zijn positie afsta, hoor!
jjohanvdb is offline