Discussie: Boeing 737 MAX
Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2024, 07:44   #108
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een ronduit fascinerend 2de deel reeds van een YT-doucmentaire over Boeing.
(en hoe het zover gekomen is,gapend in de afgrond)

https://www.youtube.com/watch?v=nCbHpJhoXk

Toch enkele frappante zaken(maar er is VEEL meer te vernemen in deze docu)

Toen ex-McDonnel-Douglas CEO Stonecipher uiteindelijk CEO werd van het "nieuwe" Boeing bevestigde hij al wat de prioriteiten zouden zijn:

De man hemzelve:

"Als mensen zeggen dat de cultuur in Boeing veranderd is,wel,dat
is de intentie,zodat het als een Business gerund wordt eerder dan als
een schitterende engineering firma.

Het IS een schitterende engineering firma maar mensen investeren in een
bedrijf omdat ze geld willen verdienen....




Anderen zagen reeds van tijdens de overname van 1997 al de GIGANTISCHE verschillen van management
stijl die nu verondersteld warden samen te vloeien..

Een grap was dat het eigenlijk Mc Donnel-Douglas was dat Boeing gekocht had met Boeings eigen geld.

Of een andere wijsneus merkte op over de samengang van de directies:
Dit is de "samenwerking" van een groep dodelijke jager-moordenaars met de boy-scouts....ZO verschillend
waren de culturen van beide firmas,van op de werkvloer tot in de top....


In ieder geval werden de Boeing managers (die typisch technisch onderlegde ingenieurs ,VLIEGTUIGBOUWERS,waren die met
de jaren geleidelijk aan meer management rollen kregen ,zoals het in klassieke bedrijven de gewoonte was)
vervangen door meedogenloze ex-GE,ex-McDoDo managers,vrijwel allemaal "eleves" van de legendarische GE-chef
Jack Welsh,die daar VOOR HET GELD ,aandeelhouderswaarde ,zaten en NIET voor de vliegtuigen....

Net als hun leermeester spinden zij meedogenloos afdelinge af die zij "niet core" beschouwden of waarvan zij bedachten dat het meer opbracht als ze NIEt in de organisatie zaten ..

bedrijfscultuur,trots,etc?
ZEVER dat....


De rest....wel....zie het nieuws
Daar gaat het om he, geldverdiencultuur en bonusjagen voor de aandeelhouders versus een veiligheidscultuur en een technisch superieur product willen afleveren.

Ge hebt de managers die iets (of dat nu ne vlieger, een computer of een stuk software is) naar buiten willen duwen zo goedkoop mogelijk en zo snel mogelijk want bonus

Versus de gasten die fier zijn op het technisch meesterwerk dat ze neerzetten.

Die managers, denken maar aan een ding gevulde orderboeken en maken bijgevolg beloftes die ze niet kunnen nakomen, ik zeg maar wat zoveel vliegers geleverd binnen 6 maand.

Die ingenieurs steigeren bij die vraag, want dat betekend capaciteit x 3 maar ze hebben geen geschoolde en ervaren mensen, Bij ne vlieger is alles complex he, zelf bout X die in een vleugel moet gedraaid worden, moet op een manier gebeuren die beschreven is, ge zet daar geen monteur neer die flipperkasten in elkaar gevezen heeft. toch niet zonder opleiding.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden