Feit is inderdaad dat de partij het de eerste jaren niet gemakkelijk had om door te breken. Er bestaan voldoende boeken over het VB om gemakkelijk de cijfermatige evolutie van die partij te kunnen volgen. De partij won bij elke verkiezing, maar de grote doorbraak kwam er met de nationale verkiezingen van 1991, de bekende "zwarte zondag". Plots zag het politiek correcte wereldje "een probleem", plots had men afweermechanisme nodig om te voorkomen dat de partij de macht in handen zou krijgen, plots werd alle hens aan dek geroepen om het Belgische systeem voor die partij te behoeden. Dat is duidelijk niet gelukt: de partij ligt vandaag nog altijd voorop bij een toch wel groot deel van de Vlaamse kiezer. Waarom? Omdat de Vlaamse VB kiezers verzuurde zuurpruimen zijn die niet wilden zien vanwaar hun zieleheil moest komen? Of omdat alsmaar meer Vlaamse kiezers wilden laten zien en vooral voelen dat zij het Belgische systeem beu waren, dat ze heel anders wilden, dat ze niet alleen meer met woorden te paaien waren, dat ze ook daden wilden zien. En dat terwijl een rits problemen intussen alleen maar nog krachtiger werden....met het resultaat dat men kent.
Wat het wordt als er straks weer gesteld wordt? de vraag stellen is het antwoord geven.
Zo denk ik tenminste.
Marc Platel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bourne
Als ik u goed begrijp heeft men opzettelijk het Vlaams Belang in de kaart gespeeld. Dit kan ik moeilijk geloven.
Wat ik wel aanneem is dat ze hun prioriteiten ten diensten van de macht, het geld en de partij hebben gesteld ipv de burger.
Zoals het er nu voor staat gaat mijn stem volgende keer ook naar het Vlaams Belang. Of de partij het beter gaat doen dan de anderen weet ik niet, ze krijgen (voorlopig) het voordeel van de twijfel. Ik weet wel dat de huidige regeringspartijen al bewezen hebben dat ze het niet kunnen.
Maar wat ik graag wil weten is waar juist deze omkeer van kleine afscheuring naar grootste volkspartij is gebeurt. Waar in de loop van die 26 jaar is de verschuiving gebeurt. En door wat.
|