Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2024, 13:51   #6
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Mmmm.... het verdrinken van de nazi-moordmachine in een zee van antisemitisme lijkt me gevaarlijk. Er was vanzelfsprekend overal antisemitisme, al dan niet latent, maar niemand heeft er een geolied vernietigingssysteem voor opgezet zoals de nazi's. Dat is en blijft een unieke misdaad die zijn gelijkenis niet kent in de geschiedenis.
Ik verdrink niets, en ik vergoelijk niets.
Wat ik zeg is dat de nazi's in een politiek/socioligsch klimaat gehandeld hebben dat wereldwijd heerste, anders zou die massale uitroeiing nooit gelukt zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
En wat de Amerikanen en de Britten (den Angelsaks ) betreft, die hebben tenkoste van veel bloed, zweet, tranen en eigen doden wat nog overbleef van de Europese Joden gered. Zij verdienen niet met de nazi's op één lijn gezet te worden.
Ik zet ze niet op één lijn met de nazi's, uiteindelijk hebben ze wel het goede gedaan, maar je moet als je de kans hebt, die 2e docureeks eens bekijken.
Ze hadden echt veel meer kunnen doen.
De reeks werd ook op PBS uitgezonden, de Amerikaanse publieke omroep.
Het zijn 3 afleveringen van rond de 2 uur elk...
Ze wisten veel rapper van die genocide af, maar het nieuws kwam vaak op pagina 13 van de krant, ergens in een klein artikeltje.
Roosevelt wilde ook niet vertellen aan de soldaten dat een van de doelen was om de holocaust te stoppen, uit schrik dat ze dan niet meer zouden willen vechten.
In het politiek klimaat voor de tweede wereldoorlog waren er diverse Amerikaanse wetten die gericht waren tegen Japanners, en er was een redelijk xenofoob klimaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_U...._the_Holocaust

Zo is de samenvatting van de eerste aflevering:

"The U.S. and the Holocaust follows America’s response to one of the worst calamities in world history. We learned that the rise of Nazism did not immediately mobilize a large-scale American call to action to help Jews and other persecuted groups in Germany. In the aftermath of World War I, the United States was deeply isolationist and experienced its own backlash to open-door immigration policies.

There were other factors, too, like antisemitism, xenophobia, the Great Depression, and bureaucratic indifference. All of these tempered American willingness to provide a safe haven for hundreds of thousands of desperate Jews seeking to flee Nazi-controlled areas of Europe."

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 8 mei 2024 om 13:54.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden