Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
Wat een waanzin. Van drieduizend tankstations gaan we naar honderdduizenden oplaadstations en we denken dat dit goed is voor het milieu. En dan hebben we het nog niet over het esthetische aspect.
|
Je begrijpt de langdurige vervuiling van tankstations nog altijd niet (sanering), bovendien worden bij (grote) snellaadstations maar
9% van de kilometers geladen (bron laadonderzoek Nederland 2023)
Citaat:
https://www.rvo.nl/sites/default/fil...k%207-9-23.pdf
Samenvatting p. 7
Laadgedrag algemeen (paragraaf 3.3)
• De EV-rijder geeft aan nog steeds vooral thuis op te laden. In
2023 wordt volgens de deelnemers 46% van de kilometers bij
een privé laadpaal thuis geladen, 6% bij het stopcontact thuis,
<1% bij een stopcontact elders, 19% bij openbare laadpalen in de
buurt, 6% bij openbare laadpalen elders, 13% op het werk en 9%
bij de snellader onderweg.
• Mensen die geen privé laadvoorziening hebben, laden 55%
van de kilometers op bij een openbare laadpaal in de buurt.
Ook wordt er door deze groep bijna twee keer zoveel gebruik
gemaakt van laadpalen op het werk.
• EV-rijders die meer recent zijn gestart met elektrisch rijden,
laden minder vaak op bij een privé laadpaal thuis omdat ze
minder vaak de mogelijkheid hebben die te installeren. In
plaats daarvan wordt meer gebruik gemaakt van openbaar
laden. 46% van de EV-rijders die in 2023 begonnen met
elektrisch rijden heeft thuis een laadpaal, tegenover 74% van de
EV-rijders die al voor 2018 elektrisch reed.
Thuis laden (paragraaf 3.4)
• ‘Thuis laden’ wordt het hoogst gewaardeerd door de deelnemers
aan de enquête met een rapportcijfer van 9,1.
• 69% van de respondenten heeft de mogelijkheid de EV thuis aan een privé laadpaal op te laden. 90% van deze EV-rijders laadt de auto ook op privé terrein (de oprit, in de meeste gevallen), bij 10% staat de EV alsnog in de openbare ruimte terwijl deze is aangesloten op de privé laadpaal thuis (Verlengd Private Aansluiting).
• Het kunnen opladen op eigen terrein is een belangrijk
beslispunt om elektrisch te gaan rijden, dit geldt nog meer voor
meer recente EV-rijders.
• 46% van de laadsessies bij de privé laadpaal thuis wordt
geregistreerd via een laadpas of laadapp. Vooral zakelijke rijders
gebruiken thuis een pas of app.
• 77% van de thuisladers heeft een 3-faselader. 34% heeft de
aansluiting laten vergroten om een thuislaadpaal te plaatsen.
• Thuislaadpalen kunnen in 55% van de gevallen ook slim laden,
en 28% is bestuurbaar via een Home Energy Management
Systeem of andere applicatie.
• Het aanvragen van een laadpaal in een VvE (Vereniging van
Eigenaren) gaat nog altijd moeizaam. In 75% van de gevallen
worden knelpunten ervaren, en dan vooral zorgen om veiligheid
(44%) en een lang aanvraagtraject (43%). Vorig jaar ontstonden
knelpunten in 76% van de gevallen.
|
En hoe meer er
thuis/privaat (69 %) en of op het werk of bij horeca enz... traag bij geladen kan worden hoe minder openbare (snel)laadpunten er nodig zullen zijn.
Citaat:
Factsheet
Meer thuis geladen dan in 2022
In 2023 is meer thuis geladen dan vorig jaar. Er zijn ook meer
respondenten met de mogelijkheid thuis te laden. Er is iets
minder gebruik gemaakt van een stopcontact om te laden, en
openbaar laden in de buurt van de woning is iets afgenomen.
|
Citaat:
En dan hebben we het nog niet over het esthetische aspect
|
Meen je dat nu?

Verliefd op vervuilende tankstations? Welriekende benzeenlucht ofzo? Het mooie panorama van olieraffinaderijen? Het regelmatige bevoorraden van tankstations door dieselvrachtwagens over het ganse land? Ik kan ze missen, hoe sneller hoe liever.
