Los bericht bekijken
Oud 14 mei 2024, 17:28   #375
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.574
Standaard Correct taalgebruik met BigF

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Als ge iemand slecht zie rijden en ge ziet enkel een rij witte tanden weet ge hoe laat het is.
Dat kan nooit eh?

Als ge ENKEL een rij witte tanden ziet kan je niet tegelijkertijd iemand slecht zien rijden want dan zag je niet ENKEL een rij witte tanden.
Als je echt ENKEL een rij witte tanden zag, zag je verder niets. Ook niet iemand slecht rijden bv.

Als je naast die rij witte tanden nog iets zag (wat best mogelijk is), zag je niet ENKEL een rij witte tanden.

Je zou dan ENKEL kunnen vervangen door bv ONDER MEER of DAARNAAST.
Dan klopt het wel.
Kijk maar:

Als ge iemand slecht zie rijden en ge ziet enkel onder meer een rij witte tanden weet ge hoe laat het is.

Of:

Als ge iemand slecht zie rijden en ge ziet enkel daarnaast een rij witte tanden weet ge hoe laat het is.

Het is natuurlijk geen ramp maar taalkundig klopt het natuurlijk beter dan uw "enkel".
Tenzij u natuurlijk het lichaamsdeel bedoelde dat zich tussen uw been en uw voet bevindt. Dan klopt "enkel" natuurlijk wel maar gezien de context denk ik niet dat dat de bedoeling was.

In ieder geval: geen dank. Graag gedaan.
Als ik iemand op het rechte pad kan helpen sta ik op de eerste rij eh!

Vandaar dat ik ook niet verder in ga op uw bewering dat ge op basis van die waarnemingen (iemand rijdt slecht en DAARNAAST ziet ge een rij witte tanden) kunt weten hoe laat het is. Mij lijkt dat onmogelijk maar laten we dat in gedachten houden voor de volgende "Correct taalgebruik met BigF".
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 14 mei 2024 om 17:28.
BigF is offline   Met citaat antwoorden