De essentie van de aanslepende kopvod discussies:
De vraag die gesteld moet worden is of de politiek bevoegdheid heeft over de interne kledingvoorschriften van een uitheemse religie?
Neen, het is de koran die bepaalt of moslima's de hoofddoek moeten dragen.
De politiek heeft enkel bevoegdheid over binnenlands beleid, over neutraliteit voor ambtenaren in overheidsdienst, voor de openbare dienstverlening en rechters moeten erop toezien dat de wet gevolgd wordt.
Dat betekent dat waar nodig, en dus ook in scholen, de neutraliteit gewaarborgd moet blijven om discriminatie door onderscheid te voorkomen zodat iedereen gelijk kan zijn.
Door hoofddoeken te dragen wordt er onderscheid gemaakt, dat is segregatie en dus is het dragen van hoofddoeken discriminerend.
De politiek en rechters mogen zich niet bemoeien met islamitische, interne kledingvoorschriften van de koran.
Politiek en rechters hebben enkel de plicht om de neutraliteit te beschermen en erop toe te zien dat uitheemse religies, en ook moslims, al onze wetten volgen en ook de neutraliteit respecteren.
Als een rechter beslist dat een leerlinge een hoofddoek mag dragen op school, dan schendt die rechter de grondwet, het gelijkheidsprincipe, de anti-discriminatiewet en de wettelijk vereiste neutraliteit.
PUNT
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
|