Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2024, 05:36   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.445
Standaard Geachte klant...door een foutje zijn we alles kwijt...groetjes.

Het Australische pensioenfond UniSuper heeft 647000 leden en voor 135 miljard aan fondsen in beheer.
De dagdagelijkse zaken runden op Google Cloud Services...

Door een ongelukkige reeks omstandigheden was op een dag begin mei de ganse UniSuper account gewist,dus ook de backups die nochtans op
een andere lokatie op de gehost worden...floep.....weg.....alles....

Zoals in het stukje vermeld,bij dergelijke grote klanten is het niet "Google customer service" die aan de telefoon komt maar
de CEO van de Cloud Service hemzelve.

Naar ik begrijp is de zaak aan Google kant niet meer kunnen hersteld worden maar geven toe dat de fout aan hun kant lag.
Hoe het mogelijk is dat een dergelijke immens grote klant-account gewist kan worden, waar nochtans geen opdracht toe gegeven werd
en voorzeker zware procedures voor zouden bestaan (inclusief toestemming van de CEO kan ik me voorstellen) zal beslist
een vergaderingpuntje zijn bij Google zelf....Bemerk,het is de klant zelf die,met maatregelen die hij zelf buiten Google om
heeft getroffen ,de zaak zo goed mogelijk weer hersteld heeft en honderduizenden klanten,waarvan die fondsen hun pensioensinkomsten
genereren ,zal mogen kalmeren.....want dit was even spannend hé....

https://arstechnica.com/gadgets/2024...s-of-downtime/

Gelukkig had/heeft dit fonds (dat door zijn omvang bijna op zichzelf een beleggingbank kan genoemd worden) bij andere providers
backups...het vergde alleen een paar weken werk dat weer aan elkaar te breien zodat uiteindelijk hun services weer werkten .....
In hoeverre de allerlaatste transacties up-to-date waren is niet duidelijk....

UniSuper was ondertussen bijna een jaar klant bij Google Cloud......party....

Ik neem aan dat de zaak weer op dat Google platforms draait (ook mijn werkgever zit op dat speelgoed ) en het zal "nooit meer gebeuren"...

jaja......nooit meer.......
Dat IT-departement bij UniSuper heeft de zaak gered door hun backup-policy bij andere providers lijkt wel.....
Wel even opletten want "andere providers" riskeren,uiteindelijk,hun cloud data ook op te slaan bij het bekende clubje Azure,Meta,Google....


Google zal uiterraard niet aan de grote klok hangen WAT en HOE het juits misgelopen is....We kunnen alleen maar hopen dat ze het BEGRIJPEN....en andere grote Cloud service klanten zullen het,privé dan,willen WETEN......(inclusief mijn werkgever ben ik wel zeker,of we liggen gewoonweg stil...wereldwijd)

Laatst gewijzigd door kelt : 19 mei 2024 om 05:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden