Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2024, 17:43   #1
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Feliciaan coalitie

Interessante column van Christophe Deborsu.

Citaat:

COLUMN. “De heren Magnette en De Wever zullen het deze keer absoluut samen moeten doen”

Christophe Deborsu is al 36 jaar Wetstraatjournalist, nu bij RTL. Hij leeft in Namen en Schelle. Elke week schrijft hij over hoe de Walen leven en (echt) denken. Ook over de Vlamingen. Vandaag: welke coalitie wordt gevormd na 9 juni? “De heren Magnette en De Wever zullen het deze keer absoluut samen moeten doen. En wie nog?”

Eerst een verwittiging: in 2014, een week voor de vorming van de Zweedse regering met MR als enige Franstalige partij, zei de journalist die dit stuk schrijft op tv dat dat scenario ondenkbaar was. Hij werd niet eens van zijn vrijheid beroofd. Maar nu kunt u hem – namelijk mij – zeker geloven, mijn bronnen zijn betrouwbaar. Hier is wat er na 9 juni gebeurt.

Niets.

Er zullen wel informateurs en verkenners allerhande op pad worden gestuurd. Een partijvoorzitter zei me: “Alle gepensioneerde toppolitici die nog gezond van geest zijn, van Onkelinx tot Van Rompuy, houden zich best klaar.” Het zal erop aankomen tijd te winnen tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober. De bedoeling is dat de kiezer in Antwerpen of Charleroi niet slecht reageert na de vorming van een regering.
Charleroi en Antwerpen selecteer ik niet zomaar. De burgemeesters van die twee steden, de heren Magnette en De Wever, zullen het deze keer absoluut samen moeten doen. De Carolo sluit het in ‘Le Soir’ openlijk niet uit: “Als N-VA in zee gaat met Vlaams Belang zullen we nooit met hen onderhandelen.” Anders gezegd: zo niet, kan het wel. Een van die twee, Paul of Bart, vertrouwde me ooit toe, na het zoveelste heen-en-weer aan verwijten tussen hun partijen: “Deze keer is het niet afgesproken.” De twee ‘beste vijanden’ ensceneren dus soms politieke rellen om er elk electoraal in hun eigen gewest van te kunnen profiteren. Zo goed komen ze overeen. Het enige veto dat PS zal stellen is: geen Theo Francken in de federale regering. “Hij flirtte met extreemrechts”, zegt Magnette over hem, de ergst denkbare belediging in Wallonië.

PS, Vooruit en N-VA samen, dus. En wie nog? De liberalen, CD&V en Les Engagés van Maxime Prévot. Vanuit het verre Namen hoor ik u opmerken: “De Wever en Bouchez in dezelfde ploeg, dat kan niet.” Wat ze wel gemeenschappelijk hebben, is dat hun naam in drie letters wordt weergeven. Voor de rest wantrouwt BDW GLB als diegene die zijn eerste liefdesrelatie met PS in de zomer 2020 heeft doen vastlopen. Maar MR is ook Sophie Wilmès. De ex-premier die haar man net verloor, staat op 1 in alle Franstalige populariteitspolls. Ze zal een monsterscore behalen op de blauwe Europese lijst. Het staat al vast dat ze nadien de regeringsonderhandelingen voor haar partij zal leiden, samen met Bouchez. Ze zat zelf als minister van begroting in de Zweedse regering. Ze is meer N-VA-compatibel en compromisbereid dan haar voorzitter, het komt goed. Behalve voor de groenen. Zij belanden in de oppositie. Zelfs de roden willen van hen af. In Brussel heeft PS vorige week het voor Ecolo-Groen cruciale mobiliteitsplan Good Move gedesavoueerd. Een PS-minister fluisterde me toe: “De Ecolo-ideeën, tot daaraan toe. Maar de amateuristische manier waarop ze aan politiek doen en de ecologisten zelf... Het is genoeg geweest.”

De coalitie in spe zal niet zoals in 2020 Arizona mogen heten, naar de kleuren van die staatsvlag: geel, blauw, rood en oranje. Les Engagés hebben namelijk oranje voor turkoois geruild. Dat ze de naam van de patroonheilige op 9 juni dan maar draagt: Feliciaan, van felix in het Latijn, ‘gelukkig’. Het doet tenminste hopen.
https://www.hln.be/opinie/column-de-...doen~a48c509d/
Als deze wetstraatwatcher gelijk heeft, gaan Dewever en Magnette doelbewust de federale formatie op de lange baan schuiven, tot de lokale verkiezingen in hun steden Antwerpen en Charleroi zijn ingeblikt.

Sterk staaltje van machtsdenken van deze twee heren. Het zal dus niet gaan over confederalisme maar over de burgemeestersjerp van BDW en PM. Kwestie van toch met de écht belangrijke dingen bezig te zijn...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 20 mei 2024 om 17:44.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden