Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2024, 17:55   #51443
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.692
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Het is geen wedstrijd. Met een land dat "wint" en een land dat "verliest". Het is niet per se iets moreel. Het is objectief vaststelbaar of een land vrijer/democratischer is dan een ander. Je kan perfect tegen vrijheid zijn en objectief vaststellen dat land X vrijer is dan land Y. That's fine.

Ik wil er net GEEN morele zaak van maken.

Dat ge niet éénduidig kunt antwoorden op de vraag, betekent dan al zeker dat volgens sommige "sub-parameters" die jij gebruikt om de graad van vrijheid/democratie te herkennen, dat Rusland daar (mogelijk?) beter op scoort dan Duitsland.

Op welk vlak dan zoal?
Ik ben geen Rusland kenner. Evenmin als u. Ik meen wel te weten Rusland beter scoort op een van de belangrijkste graadmeters voor liberalen wat betreft vrijheid, namelijk belastingen.

In het verleden zag ik wel wat filmpjes op sociale media passeren van hoe politie met problematische situaties omgaat. Bijvoorbeeld agressie in de openbare ruimte, waarbij mensen met geduld werden overmeesterd. De reacties lezend kwam vaak terug dat moest iets dergelijks zich in de VS hebben voorgedaan de politie al lang zou geschoten hebben. Traject voor de fysieke integriteit door de overheid ook deel dan wat men vrijheid kan noenen.

Interessant lijkt het concrete wetten te vergelijken. Ik schat dat wat LGBTQ... betreft Rusland minder goed zal scoren dan Duitsland aangezien het land op dat gebied traditioneler is. Wat betreft persoonlijke vrijheden gerelateerd aan bevolkingsdruk zal Rusland beter scoren kan men verwachten. Benieuwd of men er een gasboete zou krijgen omdat de politie een kastickets op de openbare weg vindt met je naam er op. Dat overkwam mijn vader in België.

België is niet echt een vrij en democratisch land mijns inziens. Het is wel een welvarend land met een goed sociaal systeem. Hopelijk bouwt men het niet verder af.

Laatst gewijzigd door Bach : 20 mei 2024 om 18:04.
Bach is offline   Met citaat antwoorden