In moderne uitvoeringen van The Passion wordt het verhaal van Jezus' dood in een vreemde omgeving verbeeld. 500 jaar geleden was er al eens een vreemde voorstelling van gemaakt, van de berechting van Jezus.
Deze geseling van Christus, geschilderd door Piero della Francesca, ca
1455, voor Frederico da Montefeltre, graaf van Urbino, is al jaren bewonderd om zijn schoonheid en om de raadselachtige voorstelling. Ook de afmetingen, compositie en het lineaire perspectief waren onderwerp van zeer veel 4onderzoek en discussie en publicaties.
Wie is de gegeselde jongeman, en de rugfiguur met tulbant? Is de gezeten Romein links Pilatus of is het de Griekse keizer, die precies zo gekleed ging toen hij enige jaren eerder naar Italië reisde en de paus in Rome bezocht, om militaire steun te vragen tegen de oprukkende Turken? Wie zijn de drie mannen rechts? Die vragen kunnen al jaren beantwoord worden, tot aan de afmetingen van de architectuur, de tegelvloer en de positie van de kijker in hoogte en afstand tot de kolommen en de achterwand. Ook de positie van de toren en zijn afmetingen, en van de paleizen in de achtergrobd, zijn te berekenen en de schaal van verkleining die Piero toepaste.
De raadsels zijn opgelost. De compositie is gereconstrueerd en bemaat in Microstation 3D, en daarvan zijn met ray tracing opnames gemaakt met ambient light en puntlicht dat de zonneschijn en schaduwen imiteert. Piero berekende dit al met de hand en met zijn schildersoog. Hij was een van de pioniers van de mathematica. Dit wacht op publicatie.
Zie ook
https://www.paulverheijen.nl/piero-d...a-geseling.php voor de stand van zaken gepubliceerd tot heden - beknopt samengevat.