Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
In Nederland is de Benzine en den Diesel dan ook duurder dan hier.
Maar Nederland kampt wel met een groot elektriciteitstekort, het zal daar dus ook stagneren
|
En waaruit blijkt
dat? Link pls...
Denk jij echt dat electrische wagens al invloed hebben op de stroomvraag?
Nederland had in 2023 nog 5,66 TWh netto-export van electriciteit, in 2022 ook nog 4,266 TWh.
- Zie bovenste bijlage: Net Cross-Border Flows, Net annual export position of Netherlands
- Bovendien is hun stroomvraag sinds 2021 licht dalend: (2e bijlage: Netherlands annual demand)
2020: 120,5 TWh (Corona)
2021: 122,2 TWh
2022: 117,8 TWh
2023: 116,8 TWh
Zelfs in Noorwegen waar het wagenpark nu +25% BEV telt is de stroomvraag de laatste 3 jaren nog amper veranderd. 2021: 140 TWh, 2022: 136,6 TWh 2023: 139,6 TWh.
Bron van de data van 30 Europese landen (EU + 3 landen) vind je hier:
https://electricity-data.eurelectric...ty-demand.html
voor NL kun je ook cbs.nl raadplegen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023...uwbare-bronnen
- De stroomvraag in EU (27 landen) toont dalende tendens sinds 2021 : 3e bijlage
- De volgende 7 jaren of tegen 2030 zal er wel een significante meervraag zijn naar meer electriciteit (+32%), 4e bijlage: EU electricity demand in 2023 & Eurelectric’s projection for 2030.
Men schat 3.551 TWh komende van 2.693 TWh van 2023. Dit zal vooral door de industrie zijn.
• Noorwegen produceert sinds 10 jaar geleden nu wel ca. 15% meer electriciteit:
https://www.ssb.no/en/statbank/table/14091/ of wellicht het enige land waar men kan spreken dat BEV lichte invloed hebben op de stroomvraag.
Het is ook het enige land
dat ruim 4 jaar geleden (2019) reeds voldeed aan de Europees gevraagde CO2-uitstoot van hun jaarlijkse nieuwe wagens van 2030 (onderste grafiek).