Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2024, 05:23   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

juni 2024 gaat het worden...

Dat zal dan een EXTREEM belangrijke test worden,de eerste Ariane 6 moet omhoog vanaf Kourou...jungle...Frans Guyana...Als dat niet lukt,dan weet ik het ook niet meer.....heeft het dan nog zin?

Onderwijl zijn al een paar lanceringen van Europese dingen die eigenlijk met Arianes,Soyuz of vega"s moesten gelanceerd worden,vlekkeloos,op tijd,en ongetwijfeld zelfs ruim binnen de vroegere budgetten,gelanceerd door Falcon-9's vanuit de VS....

Europeanen die iets willen lanceren verkregen zo ervaringen met het werken met een bijna eindeloos soepeler,goedkoper en modernere lanceeromgeving.....
De lat voor de koffiemadams-managers van ESA , Arianespace,Vaio.. ligt dus steeds hoger...

De kleinere Euro-raket,de VEGA-C bleek een paar jaar geleden ,na 10 jaar ontwikkeling,een fatale fout te hebben in aspecten van de Zephyro motoren.Dat schijnt nu (eindelijk) opgelost te zijn en er is al een statische test van 79 seconden (de voorziene branddtijd van zo een ding) succesvol doorlopen....allee.....misschien komt in 2024 ook de Vega-C weer online....

Vervolgens echter zullen Europese organisaties wettelijk moeten GEDWONGEN of GEDWANGSUBSIDIEERD worden om met deze middelen nog te WILLEN werken....Ik kan me namelijk rustig voorstellen dat de programma managers van verschillende Europese ,meestal wetenschappelijke-,instututen ondertussen RAZEND zijn op Arianespacve en zelfs ESA...

Het is gewoon niet doenbaar om daarmee lanceerafspraken te doen,zelfs niet van 5 jaar ver....en dan nog tegen een onacceptabele en al lang niet meer "marktconforme" prijs...zo simple is het.....Zulke satellieten kosten soms honderd miljoen euro,vergen jarenlange ontwikkeling en bouw,en liggen dan in een magazijn weg te rotten omdat de camioneurs niet rijden wegens vierkante wielen.....

Laatst gewijzigd door kelt : 30 mei 2024 om 05:28.
kelt is offline   Met citaat antwoorden