Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Alweer duiken er een paar debatfiches op in uw bericht, regelrecht uit de goocheldoos van Moskou. Welvaart? Ja, maar welvaart is alleen maar mogelijk als er stabiliteit en vrede is. Ook aan de grenzen van de EU en dus ook op het Europese vasteland. Er kan dus op geen enkele manier ingegaan worden op een agressieve politiek als die van Poetin. Militaire agressie kan niet beloond worden, want dan staat de deur open voor een verdere escalatie. Als Poetin nu zijn gram haalt, dan is de kans niet ondenkbeeldig dat er een vervolg komlt.
En dan de tweede debatfiche uit de Russische propaganda: die zogezegde "expansiedrift" van de NAVO. Goed geprobeerd, maar complete onzin. Als landen na de val van de Muur en de ontbinding van de Sovjet-Unie lid werden van de NAVO, dan was dat niet omdat ze daartoe gedwongen werden. Dat was een vrije beslissing die ingegeven werd door hun "heel goede" (sic) ervringen met Moskou. De NAVO heeft meestal lang geaarzeld en die landen een tijdje in de wachtkamer gezet. Was het de NAVO echt om expansie te doen, dan had men bijvoorbeeld de Baltische republieken niet zomaar laten wachten. De drie republieken deden een aanvraag in 1997, maar werden pas uitgenodigd in 2002 om dat pas in 2004 lid te worden.
|
U bent gewoon over Rusland bezig omdat u gevormd bent daar zo over te praten.
Ik ga de bronnen die al van voor Irak tegen mij liegen om hun doelen te bereiken en het dan in puin achterlaten, mij niet verder laten informeren hoe die vork in de steel zit.
Ik klasseer dat simpel: Het westen veroorzaakte een IS, Rusland versloeg de IS.
En daarmee maak ik die laatste niet de goeie, maar ik maak de eerste zeker niet de goeie omdat ze de vijand van de laatste is.
Hun vijandsbeelden zijn mijn vijandsbeelden niet. Er is dringend een holistische benadering nodig en als iedereen dan voor zijn eigen deur veegt, is de straat proper.
Waarom enkel de oorlogsmisdaden van Rusland aanwijzen en jaar en dag zwijgen bij de misdaden die de grootste migratiegolf in de menselijke geschiedenis veroorzaakte? En de hongersnood daaruit zullen we ook maar niet benoemen he.