Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Eén Belgische kieskring is de oplossing. Dan kunnen de Franstaligen ook kiezen voor De Wever, of De Croo, of Mahdi, of Van Grieken. En de Nederlandstaligen kunnen dan evenzeer kiezen voor Bouchez, of Magnette, of Maxime Prévot. Dat is democratie.
|
Eigenlijk is het belachelijk hoe België doet alsof het 1 land is terwijl de federale regering eigenlijk al gesplitst is in Franstalige en Nederlandstalige partijen. Ze noemen dat dan "zusterpartijen", maar de PS is een erg linkse partij en Vooruit is eerder een centrumlinkse partij. De PS leunt dichter aan bij de PVDA dan bij Vooruit. Waarom niet gewoon 1 federale partij waar elke Belg op kan stemmen?
Ofwel alles federaal, ofwel alles splitsen. Deze hybride vorm is compleet belachelijk. Noem eens een ander Westers land waarin je las inwoner van dat land niet de mogelijkheid hebt om op een bepaalde partij te stemmen die uiteindelijk wel de wetten en belastingen voor u gaat bepalen?
Ik heb lange tijd in Brussel gezeten en vele Walen gekend die zeiden "Als ik kón vlaams belang stemmen, deed ik het" of het jammer vonden dat er geen partij was die "Belgisch Belang" heette met dezelfde thema's, want laat ons eerlijk zijn: Hoeveel Vlaams-Belang stemmers stemmen erop omdat ze Vlaanderen als een afzonderlijke soevereine staat willen?
Hoeveel Vlaams Belangers weigeren hun Belgische vlag naar buiten te hangen tijdens het WK? Hoeveel Vlaams Belangers vinden de Rode Duivels zever en willen liever een Vlaams elftal?