Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2024, 12:28   #51695
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ze mogen hun taal niet gebruiken in onderwijs en media! Zoals ik U al vroeg, zou U het aanvaarden dat het Nederlands niet meer mag gebruikt worden in media of onderwijs (of enkel als er een Franse vertaling is) in België? Zou dat geen schending zijn van de rechten van de Vlamingen? U hebt daar nog niet op geantwoord.
En zoals ik al aangaf, is dat geenszins correct. Onderwijs in erkende minderheidstalen en bij historische minderheden mag wel in de desbetreffende taal: peuter, lager en middelbaar. Vanaf het middelbaar wordt gradueel ingezet op een groter aantal lesuren in het Oekraïens. Hoger onderwijs is in het Oekraïens, de enige rijkstaal van Oekraïne. Al sedert 1991, bevestigd in de grondwet van 1997.

Ik heb daar wel aan op geantwoord: de vergelijking gaat immers niet op. Nederlands is de erkende ambtelijke taal, net als Oekraïens in de republiek de erkende ambtelijke taal is. In Vlaanderen zijn er faciliteiten in welomschreven omschrijvingen; net zo zijn er "taalfaciliteiten" voor bepaalde groepen in Oekraïne. In Vlaanderen is er de mogelijkheid om Franstalig onderwijs te organiseren in die faciliteitengemeenten voor peuter en lager onderwijs. De wet laat evenwel geen Franstalig onderricht toe voor middelbaar en hoger onderwijs. In deze is de Oekraïense wetgeving zelfs coulanter.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden