Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2024, 16:35   #51706
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Russisch is geen erkende taal in Oekraine, de historische Russische minderheid en de regio s waar al eeuwen door de meerderheid Russisch gesproken wordt, zijn dus onderdrukt, net zoals bvb. de Koerden in Turkije. En de Koerden verzetten zich gewapend tegen deze onderdrukking. De Russen in Oekraine zijn nog niet zo goed georganiseerd, want hun onderdrukking is nog maar recent. In tegenstelling tot de Koerden daarentegen kunnen ze rekenen op de hulp van hun grote broer.
Helemaal niet. Dat is weer eens een debatfiche uit Moskou. Al eerder heb ik geleerd dat u eigenlijk een late versie bent van een "fellow traveler". Er is geen onderdrukking van een of andere "Russische minderheid", zoals ik al heel duidelijk heb aangegeven, is er een wettelijk dispositief aanwezig dat het onderwijs in een minderheidstaal mogelijk maakt in peuter en lager. En tot op zekere hoogte ook in het middelbaar. Onderwijs in eigen taal! O, wat een onderdrukking!

Grappig is wel dat fabeltje over "hulp van de grote broer". Het is inderdaad ook weer een debatfiche uit Moskou dat Poetin zijn "speciale militaire operatie" (proest!) uitvoert "om de Russischtaligen te beschermen". Ik heb me altijd afgevraag hoe laag iemands IQ eigenlijk moet zijn om dit te geloven. Poetin "beschermt" deze Russischtaligen door net die steden en dorpen aan te vallen waar een niet onaardig deel van de bevolking Russisch spreekt. Hij laat net die steden en dorpen in puin schieten, zorgt door zijn agressieve politiek dat die mensen hun woonplaats moeten ontvluchten.

Als we het eens willen hebben over echte onderdrukking, dan moeten we onze blik wenden naar de Oekraïense gebieden die nu onder het Russisch juk zuchten. In al die gebieden is onderwijs in het Oekraïens verboden en wordt het Russisch opgelegd, ook al wensen de ouders iets anders. Omdat Moskou niet of nauwelijks kan rekenen op de bestaande onderwijsmensen, worden voor de bezettingspolitiek leerkrachten uit Rusland gehaald. Ouders worden ondertussen onder druk gezet en er worden zelfs sommen gegeven opdat mensen zouden toehappen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden