Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2024, 16:57   #51710
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En zoals ik al aangaf, is dat geenszins correct. Onderwijs in erkende minderheidstalen en bij historische minderheden mag wel in de desbetreffende taal: peuter, lager en middelbaar. Vanaf het middelbaar wordt gradueel ingezet op een groter aantal lesuren in het Oekraïens. Hoger onderwijs is in het Oekraïens, de enige rijkstaal van Oekraïne. Al sedert 1991, bevestigd in de grondwet van 1997.

Ik heb daar wel aan op geantwoord: de vergelijking gaat immers niet op. Nederlands is de erkende ambtelijke taal, net als Oekraïens in de republiek de erkende ambtelijke taal is. In Vlaanderen zijn er faciliteiten in welomschreven omschrijvingen; net zo zijn er "taalfaciliteiten" voor bepaalde groepen in Oekraïne. In Vlaanderen is er de mogelijkheid om Franstalig onderwijs te organiseren in die faciliteitengemeenten voor peuter en lager onderwijs. De wet laat evenwel geen Franstalig onderricht toe voor middelbaar en hoger onderwijs. In deze is de Oekraïense wetgeving zelfs coulanter.
In April 2019, the Ukrainian parliament voted a new law, the law "On supporting the functioning of the Ukrainian language as the State language". The law made the use of Ukrainian compulsory (totally or within quotas) in more than 30 spheres of public life, including public administration, electoral process, education, science, culture, media, economic and social life, health and care institutions, and activities of political parties. The law did not regulate private communication. Some exemptions were provided for the official languages of the European Union and for minority languages, with the exclusion of Russian, Belarusian and Yiddish.[11][12] The Venice Commission and Human Rights Watch expressed concern about the 2019 law's failure to protect the language rights of Ukrainian minorities.[12][13]

On 8 December 2023, the Ukrainian parliament passed a bill that claimed to have fixed this issues and was adopted in order to meet one of the European Commission’s criteria for the opening of Ukrainian European Union membership negotiations.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Langua...icy_in_Ukraine

En nu open ik de link naar de Oekraiense pravda, betreffende de veranderingen aangebracht op 8 december 2023:

in classes (groups) studying in languages of national minorities (communities) that are official languages of the European Union

- people belonging to national minorities (communities) of Ukraine whose languages are official languages of the European Union

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/8/7432248/

Blijkt dus enkel te gelden voor "talen die officiele talen in de EU zijn", zoals ik al zei, maar wat u ontkende.
Dus niet voor het Russisch.

U kunt de Russisch taligen in Oekraine onmogelijk vergelijken met de Franstaligen in Vlaanderen, teneerste is dat een kleine minderheid, meestal gevolg van recente migratie, terwijl 40 % van de Oekrainers Russisch als moedertaal hebben. Ten tweede is Vlaanderen geen land. Wat er in Oekraine gebeurt kun je enkel vergelijken met het verbieden van het Frans of het Nederlands in Belgie in het (secondair en hoger) ondrrwijs en de media (tenzij er telkens een vertaling bij is in de andere taal). Nu herhaal ik mijn vraag, en ik zal die blijven herhalen zolang u het regime in Kiev blijft vergoelijken en weigert te antwoorden, zou u dat aanvaarden?

Laatst gewijzigd door tomm : 30 mei 2024 om 17:11.
tomm is offline   Met citaat antwoorden