Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
U kunt de Russisch taligen in Oekraine onmogelijk vergelijken met de Franstaligen in Vlaanderen, teneerste is dat een kleine minderheid, meestal gevolg van recente migratie, terwijl 40 % van de Oekrainers Russisch als moedertaal hebben. Ten tweede is Vlaanderen geen land. Wat er in Oekraine gebeurt kun je enkel vergelijken met het verbieden van het Frans of het Nederlands in Belgie in het (secondair en hoger) ondrrwijs en de media (tenzij er telkens een vertaling bij is in de andere taal). Nu herhaal ik mijn vraag, en ik zal die blijven herhalen zolang u het regime in Kiev blijft vergoelijken en weigert te antwoorden, zou u dat aanvaarden?
|
"Vlaanderen is geen land". Het ging dan ook niet om Vlaanderen als dusdanig, maar over de taalwetgeving van België. U slaat dus weer eens een beetje in het wilde weg.
En neen, je kan het zeker niet vergelijken met een verbod op Frans of Nederlands in België, want het Russisch is nu eenmaal geen rijkstaal van Oekraïne. Dat is enkel het Oekraïens. Vanaf dag één van de Oekraïense grondwet. En neen, die dateert niet van februari 2022.
"Het regime in Kiev..." Nogmaals een debatfiche uit Moskou. Bij mijn weten gaat het om de democratisch verkozen regering van Kyiv. U zit er echt wel heel diep, commietommie, in die konijnenpijp van de Russische propaganda. Niet alleen het door u gevolgde discours toont het aan, maar ook de gekozen woordenschat. Dat laatste spoort feilloos met wat ze daar in Moskou allemaal uitbraken. U kennende ben ik evenwel niet verwonderd... Een "fellow traveller" die uiteindelijk verveld is tot een Poetintrol.