Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
"Vlaanderen is geen land". Het ging dan ook niet om Vlaanderen als dusdanig, maar over de taalwetgeving van België. U slaat dus weer eens een beetje in het wilde weg.
En neen, je kan het zeker niet vergelijken met een verbod op Frans of Nederlands in België, want het Russisch is nu eenmaal geen rijkstaal van Oekraïne. Dat is enkel het Oekraïens. Vanaf dag één van de Oekraïense grondwet. En neen, die dateert niet van februari 2022.
"Het regime in Kiev..." Nogmaals een debatfiche uit Moskou. Bij mijn weten gaat het om de democratisch verkozen regering van Kyiv. U zit er echt wel heel diep, commietommie, in die konijnenpijp van de Russische propaganda. Niet alleen het door u gevolgde discours toont het aan, maar ook de gekozen woordenschat. Dat laatste spoort feilloos met wat ze daar in Moskou allemaal uitbraken. U kennende ben ik evenwel niet verwonderd... Een "fellow traveller" die uiteindelijk verveld is tot een Poetintrol.
|
De taalwetgeving van Belgie garandeert de rechten van de verschillende historische taalgeneenschappen, die van Oekraine niet. Akkoord of niet?
Dat het Russisch, de taal van 40 % van de bevolking, geen officiele taal is, toont aan dat deze minderheid onderdrukt wordt. Of kunt u mij een ander voorbeeld geven van een democratisch land waar een grote historische taalminderheid van meer dan een derde van de bevolking hun taal zo goed als niet mag gebruiken in onderwijs, media, etc.?
Er zijn tal van partijen, media, sociale media, etc. verboden in Oekraine. Dan kun je niet meer spreken van vrije verkiezingen en dus wel degelijk van een regime.
"U zit diep in de konijnenpijp van de westerse elite".
Een trol is iemand die vanalles beweert waar geen bewijs voor is. Bvb. dat Fico bijna vermoord zou zijn door een pro-Rus.
Ik geef bij zo goed als alles dat ik schrijf betrouwbare referenties.