Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2024, 17:55   #141
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Antwoord op een poster. M.b.t.de Limburgse fan van de Latijnse cultuur

Over de ‘Latijnse’ cultuur en de ‘Germaanse’ cultuur.

Voor mijn part mag met het ook de zuiderse cultuur (manier van leven) en de noordelijke cultuur (manier van leven)noemen

Mensen in de zuiderse landen zijn veel meer extravert, ze zijn dikwijls goedlachs, ongecompliceerd in de omgang en ook emotioneler. Ze spreken meer met het hart dan met de ratio. De zon zal daar voor iets tussen zitten, neem ik aan. Het eten daar is gevarieerder, lichter en gezonder met veel groenten en fruit. Ze kunnen vaak bogen op een zeer oude cultuur bezitten daarom vaak ook mooie gebouwen en steden waarvan de gezelligheid nog wordt versterkt door het dikwijls aangename klimaat. Ze zijn wel slordiger, hebben een zeker “m’enfoutisme” dat soms zeer sympathiek kan overkomen maar niet altijd even gewenst is wanneer men de loodgieter verwacht. Ze werken wel maar gaan er vaak ook vanuit dat ‘de boog niet altijd moet gespannen staan’. Van het afjekkeren van en door de mens moeten ze niet al te veel hebben. En morgen is er ook nog een dag. Alles gaat er wat langzamer en de zuiderling heeft een ‘savoir vivre’ waar de nuchtere noorderling soms jaloers op is.

De noorderling is meer gesloten, heeft een zakelijke en nuchtere kijk op de zaken en de umwelt, werkt naarstig en ernstig en maakt minder vlug contact Hij kan niet overweg met het uitstellen van dit en dat, iets waar zuiderlingen een handje van weg kunnen hebben. Treuzelen is uit den boze. Het moet snel gaan en het moet opschieten.Precies of hij elk moment kan komen te overlijden. Wat gedaan moet worden moet gedaan worden en liefst zo vlug mogelijk. Het eten is er rijk maar niet altijd even gezond. De welvaart is hoger in het noorden dan in het zuiden, maar zoals gezegd is het leven er jachtiger. Het klimaat het noorden is minder. Ook leven mensen meer afstandelijk van mekaar in het noorden maar ze kunnen toch blijk geven van grote solidariteit bij rampen.

En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Op de keper beschouwd en gezien de beperkte levensverwachting van een mens in het algemeen, opteer ik toch -moest ik kunnen kiezen (quod non)- voor een zuiderse of een Latijnse levenswijze en niet voor een obsessief en vaak kil ‘Germaans’ sloven.

Dit gezegd zijnde, leef ik graag in België. Alhoewel ik de indruk heb dat het hier in Limburg ook steeds jachtiger wordt de laatste jaren.
In dit land verwachten de

"sympathieke Zuiderlingen waarvan de boog niet altijd gespannen staat"

wel de "hardwerkende gesloten Noorderlingen" hun rekeningen betalen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden