Israël zou het ondenkbare hebben voorgesteld, een volledige terugtrekking uit Gaza in 3 fases, een grote gevangenenruil tegen alle gijzelaars, een einde van de oorlog in Gaza.
Ik geloof er niet veel van eerlijk gezegd, Biden wil gewoon punten halen voor de verkiezingen. Het lijkt me wel dat Israël zal meegaan in de deal maar het lijkt me lastig dat dit permanent zou zijn.
Hamas zal een lijst met gijzelaars moeten geven, probleem 1, Hamas zal ook moeten stoppen met vechten, probleem 2, de gijzelaars moeten terug in een redelijk korte periode want dit mag geen jaar duren, probleem 3, de gevechten in Libanon staan niet op de lijst, probleem 4, groepen op de West Bank gaan zich ook niet kunnen kalm houden dus wat doe je daarmee, probleem 5, … enzovoort
Het lijkt erop dat Israël het beu is om voor die oorlog verantwoordelijk te worden gesteld en legt nu alles in handen van Hamas, zo van, ok, we doen alles wat je vraagt, doe nu ook alles wat je beloofd. Als het nu niet lukt zal Israël alles op de kop van Hamas kunnen steken en gaat de oorlog opnieuw verder.
https://www.theguardian.com/world/ar...ceasefire-plan
Joe Biden has urged Hamas to accept a new peace deal he said Israel has put on the table, offering a permanent ceasefire and Israeli withdrawal from Gaza in return for the release of all hostages and the long-term reconstruction of the shattered coastal strip.