Discussie: Opgelet EUropa...
Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2024, 13:54   #199
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoals gezegd: ik vind uw houding getuigend van weinig inzicht in de psychologische oorlogsvoering van Moskou. Kruiperig en onnodig.
Ik vind uw houding waanzinnig.

Persoonlijk ben ik van mening dat Rusland zichzelf noch de wereld helpt met constante waarschuwingen en rode lijnen waar dan geen (duidelijk*) gevolg aan gegeven wordt. Dat leidt tot steeds driestere acties van het westen en vergoot de kans op ultieme escalatie alleen maar.

(* er valt iets voor te zeggen dat Rusland wel reageert maar asymmetrisch, eg het razendsnelle verlies van Franse invloed in zijn ex-kolonies waar ze niet zelden door Rusland vervangen worden als voorbeeld, maar voor de gemiddelde westerling is dat niet duidelijk genoeg.)

Dat neemt absoluut niet weg dat ik ervan overtuigd ben dat er wel degelijk een moment is waarop Rusland WEL keihard gaat reageren en dan is het maar de vraag of er dan nog te ontsnappen valt aan een oncontroleerbare escalatie.

U lijkt ervan uit te gaan dat de kans op escalatie van russische zijde absoluut nul is en dat aldus het westen maar ongestoord verder moet escaleren. Ik deel die mening absoluut niet, zie niet in wat erbij te winnen valt maar wel enorme risisco's.

En voor wat precies?

- Het uiteenvallen van Rusland (waarschijnlijk uw natte droom) zodat het een soort Lybië wordt - zij het dan een Lybië met een enorm nucleair arsenaal?
- Het vervangen van Putin door iemand die waarschijnlijk veel minder beheerst en rationeel is?
- Het vervangen van Putin door een westerse marionet zodat we alle russen weer in de bittere armoede en ellende van de jaren 90 kunnen storten?
- Genocide op de bevolking in Krim en Donbass?
- Het nog wat langer in stand houden van een unipolaire (Amerikaans/Israelische) wereld met Europa als marionet?
- Het bijeenhouden van een Ukraine dat niet eens bijeen wil zijn, allesbehalve een democratie is en door en door corrupt?

Btw voor iemand die graag met zijn bijbelkennis uitpakt wat denkt u over de vervolging van orthodoxen in Ukraine? Hoe denkt u dat vanuit Christelijk oogpunt hier naar een oplossing gezocht moet worden? Meer wapens? Nucleaire aanval op het Kremlin?