1 juni 2024, 19:12
|
#5060
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
|
Jato geeft Europese verkoopcijfers vrij van 28 landen, en vergelijkt 2024 met 2023.
De Chinese merken hebben het nog altijd zeer moeilijk.
En het onderzoek van de EU naar die merken zal zeker niet geholpen hebben.
Citaat:
https://www.jato.com/resources/media...ows-april-2024
Auto's van Chinese makelij hebben moeite om grip te krijgen in Europa
Ondanks het succes dat BYD in april heeft ervaren, zijn in China gemaakte auto's nog geen grote speler in Europa. Het totale marktaandeel van Chinese automerken in Europa steeg van 2,22% in april 2023 naar 2,35% in dezelfde maand dit jaar. MG was goed voor 68% van de 25.360 eenheden die gedurende de maand door Chinese merken werden geregistreerd.
Munoz merkte op: “Hoewel er veel ophef is rond de komst van Chinese automerken in Europa, zijn ze nog steeds een zeldzaamheid – wat blijkt uit de langzame stijging van het aantal registraties het afgelopen jaar. MG, een merk dat velen nog steeds associëren met het Westen, was goed voor twee op de drie registraties van in China gemaakte voertuigen.”
“Het aanhoudende onvermogen van in China gemaakte voertuigen om echt de Europese automarkt te penetreren zou een gevolg kunnen zijn van de aanhoudende perceptieproblemen waarmee Chinese OEM’s worden geconfronteerd, vooral in het licht van de negatieve aandacht van het onderzoek van de Europese Commissie. Auto’s van Chinese makelij blijven het echter goed doen op de BEV-markt, met een marktaandeel van 6,6%”, aldus Munoz.
|
In USA zullen de Chinese merken zeker geen voet aan de grond zetten nadat de regering Biden de invoertaks naar 100% goedgekeurd heeft (voordien 25%).
Citaat:
https://www.autotrends.be/nl/nieuws/...EVs-met-100-25
Terwijl Europa zijn onderzoek naar mogelijke oneerlijke concurrentie uit China voortzet, een onderzoek dat zou kunnen leiden tot extra belastingen, slaat de VS de zweep. Er is net een reeks maatregelen aangekondigd. Zo zal de belasting op de invoer van lithium-ionbatterijen en batterijcomponenten stijgen van 7,5% naar 25%. De belasting op fotovoltaïsche cellen voor zonnepanelen is verdubbeld naar 50%, terwijl de invoer van zeldzame aardmetalen, die tot nu toe vrijgesteld waren van douanerechten, belast zal worden met 25%. Andere maatregelen zullen volgen, zoals de belasting op halfgeleiders, niet-autobatterijen, magneten die worden gebruikt bij de productie van elektromotoren en medische apparatuur (handschoenen, spuiten, naalden, enz.).
102,5%
Maar de meest spectaculaire aankondiging betreft elektrische auto's geïmporteerd uit China. De invoerrechten hierop zullen stijgen van 25% naar 100%, wat neerkomt op een totaal van 102,5% als andere kleine belastingen worden meegerekend. Met andere woorden, geen enkele Chinese fabrikant zal zijn geluk rechtstreeks op Amerikaanse bodem beproeven. Maar ze zijn niet de enigen die zich zorgen maken, want veel westerse merken, zowel Duitse als Amerikaanse, hebben Chinese fabrieken gekozen voor de productie van hun elektrische modellen, die over de hele wereld worden gedistribueerd. Durft Europa zo ver te gaan in zijn onderzoek, dat al heeft vastgesteld dat China zijn industrie meer dan royaal subsidieert? Wordt vervolgd...
|
Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2024 om 19:23.
|
|
|