Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Volgende debatfiche uit Moskou: iedereen die kritiek heeft op de Russische aanval op Oekraïne is... russofoob. Dan vul ik natuurlijk aan: iedereen die kritiek heeft op Israël is antisemiet. Zo kunnen we nog een tijdje grossieren in etiketten.
|
Niet iedereen die kritiek heeft op de Russische inval is Russofoob, net zoals niet iedereen die kritiek heeft op Israël antisemiet is, dat heb ik nergens gezegd.
Maar mensen die pleiten voor de totale uitroeiing van de Russische cultuur en taal in Oekraïne, die Russisch taligen etnisch willen zuiveren, die het OK vinden dat een historische minderheid van% haar eigen taal niet mag gebruiken in onder andere media en onderwijs, die aanvallen op burgerdoelen in Rusland toejuichen, of die Rusland willen zien uit elkaar vallen of zelfs vernietigd zien (Liberaal bvb.) zijn wel degelijk Russofoob, denkt U niet?
Ik veracht de politiek van Israël en de onderdrukking van de Palestijnen, maar ik keur het afslachten van onschuldige (dus geen militairen of politiekers) Joden niet goed, ik vind ook niet dat alle Joden het Midden-Oosten moeten verlaten, ik ben daarentegen voor een oplossing die de bevolking van beide partijen ten goede komt. Ik ben dus geen antisemiet, zelfs niet antizionistisch. (principieel misschien wel anti-zionistisch, want een westers kolonisatieproject, maar ondertussen zijn hele generaties opgegroeid in Palestina/Israël, net dus zoals met de Marokkanen bij ons of de Russen in de Baltische landen, dus je moet menselijke oplossingen vinden die de rechten van deze mensen niet schenden. Wat geldt voor de Joden in Palestina geldt net zo goed voor de Russen die sinds de jaren 50 zich in de Baltische landen vestigden. Maar blijkbaar hanteert men in het Westen daaromtrent een dubbele moraal...