Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz
Ik heb niet de illusie om van de Jupiler Pro League een topcompetitie te maken maar er mag toch nagedacht worden over meest attractieve competitievorm?
In mijn overtuiging is 18 clubs zonder Play Offs slecht voor de spanning, het niveau en de financiële inkomsten.
Mijn ideale competitie en daarbij rekening houdend met factoren als geografische spreiding, historie en potentieel ziet er zoiets uit:
1. Club Brugge
2. KV Kortrijk
3. KAA Gent
4. Antwerp
5. Beerschot
6. KV Mechelen
7. OH Leuven
8. KRC Genk
9. Union
10. Anderlecht
11. Sporting Charleroi
12. Standard Luik
12 clubs waarvan elke club gemiddeld boven de 6.000 toeschouwers uitkomt. Naar zoiets zouden we moeten streven.
|
De Eredivisie is van een soortgelijk niveau, maar Nederland heeft qua inwoners ongeveer een Vlaanderen meer dan België. Er zijn wel 2 playoffs, maar eigenlijk is alleen de Playoffs voor Promotie-Degradatie echt spannend. De Playoffs voor het laatste Europese ticket (voorronde Conference League) is meer een bonus playoff, dan dat er echt iets op het spel staat.
Nederland heeft veel "echte" Eredivisie clubs, waarvan een paar in de Eerste divisie zitten door eigen wanbeleid, en een aantal kleinere clubs in de Eredivisie met beter beleid. RKC Waalwijk valt in de laatste categorie, Willem II Tilburg en NAC Breda in de eerste categorie.
In een volgende post zal ik eens gaan inventariseren voor een Nederlandse lijst.
Willem II Tilburg is al kampioen geworden van de Eerste Playoffs met Peter Maes, en zojuist heeft de nieuwe club van Carl Hoefkens, NAC Breda, de playoffs gewonnen (ondanks Jean-Paul van Gastel als trainer).
Maar goed volgend jaar is de Brabantse Derby (NAC-Willem II) in de Eredivisie met allebei een landgenoot van jullie aan het roer.