Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is het een maatschappelijk probleem? Ik heb me alvast niet in die bewoordingen uitgedrukt. Wel benadruk ik het huwelijk, zoals van oudsher en in het grootste aantal culturen, een verbintenis is tussen een man en een vrouw, net omdat die de relatie is waarbinnen kinderen tot stand komen. Dan is het ook logisch dat er die natuurlijk band ook maatschappelijk verzilverd wordt. Voor alle andere vormen van seksuele voorkeur of samenleving kunnen gerust andere juridische omschrijvingen en definities gehanteerd worden. Als twee homoseksuele mannen, twee broers of zeven zussen willen samenleven om redenen die zij hebben, dan kan daar gerust bijvoorbeeld een juridisch partnerschap voor uitgewerkt worden. Maar een huwelijk is niet.
|
Sedert enkele jaren is dat dus wel.
Let op, ik ben voorstander van het afschaffen van het burgerlijk huwelijk. De staat heeft geen zaken met wie ik mij in min of meerdere maten associeer in mijn private zaken.
Er zijn gunstige zaken beslist in de wetgeving ivm huwelijk (en wettelijk samenwonen). Die dingen mogen gerust blijven, en zijn perfect te realiseren zonder de rechtsfiguur 'huwelijk'.