Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2024, 07:34   #51863
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, u schreef al lang geleden bijna lyrisch over het eerste referendum. Dat was blijkbaar toen niet pro forma. En zoals het gaat in de commiewereld, is alles wat "niet in het kraam past", plotseling irrelevant. Dus, pro forma. Uit niets bleek dat het zomaar voor de façade was. De bevolking had gerust ook, zoals in Sevastopol, een duidelijk neen aangeven als ze niet binnen het Oekraïens staatsverband blijven.
De Sovjet-Unie was einde verhaal eind 1991. Ik weet het, ik was toen daar en me al bewust genoeg van wat er zich rond mij afspeelde om te weten dat de Sovjet-Unie verleden tijd was.
Dat referendum in december was inderdaad pro-forma, want "The Act of Declaration of Independence of Ukraine (Ukrainian: ??? ???????????? ???????????? ???????, romanized: Akt proholoshennia nezalezhnosti Ukrainy) was adopted by the Supreme Soviet of the Ukrainian SSR on 24 August 1991.[1]"

Iedereen wist toen al dat op 31 december de Sovjet-Unie op zou houden te bestaan, er was geen weg terug.

Waarom anders zou de grote meerderheid begin 1991 in Oekraïne voor het behoud van de Sovjet-Unie stemmen, en eind 1991 tegen?
tomm is offline   Met citaat antwoorden