Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Hierboven schreef U dat de collaboratie met de Duitsers in Vlaanderen te begrijpen was omdat de Vlaamse taal en cultuur zou onderdrukt worden door België. Nochtans was België toen reeds minder onderdrukkend naar de Vlamingen toe dan Oekraïne naar de Russisch taligen toe. Beide zijn belangrijke historische bevolkingsgroepen van deze landen.
Ik herhaal mijn vraag nogmaals, zou U het aanvaarden moest de "rijkstaal" in België het Frans zijn, zonder taalrechten voor de Vlamingen?
|
De Vlaamse Beweging heeft net getracht om altijd de democratische weg te bewandelen en niet naar geweld te grijpen. Het zijn hier geen Corsicaanse of Baskische toestanden geworden. Ook heb ik geen Vlaamsgezinde separatisten gezien die wegversperringen aanbrengen, geweld plegen tegen overheidspersoneel, gebouwen in brand steken, enzovoort. Ik heb ook geen weet van de Nederlandse overheid die agenten - samen met wat militair materieel - over de grens stuurde om de boel in Vlaanderen op te stoken. Enzovoort.
De problematiek is in oostelijk Oekraïne duidelijk gestuurd om het land te destabiliseren. De taalwet was maar een voorwendsel om de boel aan te zwengelen. Dat Girkin en de zijnen daar al zo snel was, net trouwens als de "groene mannetjes" op de Krim, wijst heel duidelijk in de richting van een gepland en goede voorbereide tussenkomst van Moskou.