Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Ik ben wel een beetje benieuwd naar de inschatting van de "analisten" hier, van allerlei strekking, mbt dit nieuwe front nabij Kharkiv.
Op het eerste zicht lijkt het front te stabiliseren en lijken de Oekraïners stand te houden. De opmars van de Russen is alleszins traag.
|
Een beetje zoals het al de hele tijd aan de gang is zeker: De Russen rukken gewoon gestaag op en gaan daar geen domme stoten bij uithalen zoals de Oekraïeners eens gedaan hebben met het fameuze 'lente-offensief'. De strategie lijkt mij gewoon te zijn om de gehele frontlijn te overbelasten zodat Oekraïene nu iedere keer moet kiezen waar ze de gaten dichten waar de duikboot SS Ukraïna water maakt.
Wat Vovchansk betreft hebben ze een aantal sterke brigades vanuit de regio rond Chasiv Yar laten overkomen. Het resultaat laat zich raden: nu zitten ze in Chasiv Yar in de puree.
Door dat constante druk zetten op de gehele frontlijn krijg je nu net als resultaat dat Oekraïene telkens wat prijs moet geven. De ene keer is dat Lysychansk en Severodonetsk, de andere keer is dat Bakhmut of Avdiivka, de volgende keer is dat Robotyne, nu wordt dat Vovchansk of Chasiv Yar. Eigenlijk is dat een oude militaire sovjetdoctrine. Men rukt op waar mogelijk en komt door die strategie soms in gunstige situaties.
Zou dat anders kunnen en zouden de Russen grote terreinwinsten kunnen maken? Ongetwijfeld, maar dan moeten ze een Oekraïensgewijs offensief voeren waarbij veel manschappen en militair materiaal wordt opgeofferd en dat hebben ze mijn insziens daar gewoon niet voor over.
Wat denk ik persoonlijk dat de bedoeling is? Ik vermoed dat ze een pincermanoeuver willen inzetten richting Lyman om zo toegang de bevoorradingsroutes naar Sloviansk en Kramatorsk te kortwieken (de 2 belangrijkste steden in de Donbassregio die nog niet in Russische handen zijn). Ook doen ze daar mee het enige Oekraïense succes teniet dat behaald werd (het innemen van Lyman en Kupiansk).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Is dat stilte voor de storm? Moet het echte offensief nog komen? Of loopt het toch niet zo goed voor de Russen?
Wat denken jullie?
|
Awel, het is en blijft een offensief hé. Men kan dat een beetje zoals een storm bekijken. Wat is het schadelijkst? 10 minuten orkaankracht van 160km/u of een maand aan een stuk constante wind van 100 km/ u. Die laatste versie zal uiteindelijk veel meer schade aanrichten en dat is ook exact wat er gebeurt/ aan het gebeuren is. Je mag niet vergeten dat door die tactiek Rusland het volgende bereikt heeft:
- Luhansk voor 99% veroverd
- Donetsk voor 78% veroverd
- De gehele kustlijn en alle belangrijke havens op Odessa na veroverd
- Aanwezige bevolking in Oekraïene gehalveerd
- Energietekorten door het uitschakelen van energiecentrales
- Economisch een kerkhof
- Politiek volledig gedestabiliseerd (er zijn zelf geen verkiezingen geweest)
- Steeds meer onvrede onder de bevolking
- ...
Dat komt dus door dat constante druk zetten en niet door even een PR-offensief te voeren dat binnen de kortste keren toch teruggedrongen wordt. Als je bovenstaande zaken ziet, kan je nu al concluderen dat ze van Oekraïene een failed state gemaakt hebben en dat ze heel goed bezig zijn met te behalen wat ze willen behalen.
En in dit alles laat ik alle militaire verliezen (materiaal of menselijk) buiten het verhaal, want ook daar staat de balans van Rusland er beter voor