Discussie: Rijkentaks van 70%
Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2024, 20:25   #140
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Chinezen die door aandelenbelegging alles kwijt geraakt zijn hadden misschien zich teveel geconcentreerd opeen te beperkt aantal Chinese aandelen . Ik weet niet hoe het in China gesteld is met het vrije kapitaalverkeer. Mogen zij bv. als particulier beleggen in Europese en Amerikaanse aandelen?
Ik zou het niet kunnen zeggen omdat aandelenmarkten niet mijn forte zijn. Wat vrije kapitaalverkeer betrefd worden Chinezen wel gecontroleerd in eerste instantie door de banken zelf in China die onder druk van de overheid staan. Men kan zo maar niet grote bedragen op zijn rekening zetten of op een buitenlandse rekening storten als dat niet commercieel verantwoord is.
De bank stelt onmiddelijk vragen en zal de storter of ontvanger met een telefoontje ondervragen.

Veel rijke Chinezen wonen in Bangkok, Singapore etc omdat daar minder vragen gesteld worden.

Wat de aandelenmarkten betreft heb ik toch al schrijnende verhalen gehoord van rijke Chinezen die bijna alles kwijt door zich te ver te riskeren. Ook en vooral de instorting van de vastgoedmarkt waar niet alleen rijken maar een massa gewone Chinezen die zich een appartementje hadden gekocht en waar de banken tot foreclosure overgaan omdat de waarde van het appartement onder de uitstaande lening is gezakt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden