Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2024, 08:05   #45
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Jo Brouns hekelt weghalen aankondiging trajectcontroles: “Ondermijnt het draagvlak”

HBVL 12-02-2022

Kinrooi - Vlaams parlementslid Jo Brouns (CD&V) hekelt het ‘zwijgbeleid’ rond trajectcontroles. Sinds vorig jaar verwijdert Wegen en Verkeer de verkeersborden die zo’n controle aankondigen. “Ik vraag minister Peeters om die beslissing terug te draaien.”

Wat denken jullie hier van?
Ik denk dat Jo hier een punt heeft.

De bedoeling van trajectcontroles is net de snelheid, in gevaarlijke gebieden, verlagen.
De Kinrooiersteenweg is zo'n gevaarlijk traject, de snelheid moet daar echt omlaag, terwijl de weg uitnodigt om te snel te rijden.

Een trajectcontrole, over het ganse gevaarlijke traject, is dan ook het middel om de snelheid te doen dalen.

Dat zo'n controle faalt als er geen borden geplaatst worden, is een feit dat duidelijk aangetoond werd in de voorbije weken.

Sommigen kregen 10 tot 11 boetes in de bus, vooraleer ze wisten dat die controles werkten.

Gaat de minister hier serieus in de fout? Is het de bedoeling om de kas te spijzen?

Akkoord, degenen die te snel reden, reden uiteindelijk te snel en waren zeker mensen die de gevaarlijke situatie moesten kennen.

Maar wat met de argeloze, toevallige passant? Zich niet bewust van de gevaarlijke situatie, reed ie te snel en kreeg een boete. Terwijl hij, indien er een bord gestaan had, waarschijnlijk niet te snel gereden zou hebben.
Als iemand geflitst werd is het kalf al verdronken.
Hij reed immers al te snel.
Hij bracht andere weggebruikers (en zichzelf) al in gevaar.

Zo'n bord kan dus volgens mij geen kwaad. De eerste betrachting van die controles is immers de snelheid naar beneden halen. Niet de staatskas spekken.

Wat dan volgens mij nog niet wegneemt dat iemand die 10 keer geflitst werd op een onaangekondigde trajectcontrole die boetes ook gewoon moet betalen. En die mogen voor mijn part stijgen naargelang het aantal.
Hij beging immers (een) overtreding(en). En die worden beboet, ook al staat er vooraf niet aangegeven dat boetes mogelijk zijn.