Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Dat ligt aan het jarenlange Vlaamse wanbestuur, en de verantwoordelijke ministerS gedurende de periode vanaf de jaren 70 dat Vlaanderen bevoegd werd. Ik weet niet of het onder Belgische bestuur beter zou geweest zijn. Maar ik weet wel dat wat we zelf doen helemaal niet beter is dan wat het Belgische bestuur vroeger deed.
Alhoewel mijn persoonlijke mening is dat de vroegere kwaliteit van het onderwijs vooral te danken was aan het hoge niveau van de katholieke scholen. En niet van de politieke keuzes.
|
Wat dat laatste betreft heb je gelijk.
Het katholieke onderwijs is uiteindelijk ook haar status kwijt geraakt.
Met dank aan de politiek die het onderwijs aanpaste aan de kinderen van allochtonen die, bij gebrek aan kennis van onze taal, niet konden volgen, en hopeloos achterop geraakten, hun achterstand nooit meer konden inhalen, en zonder diploma "afstudeerden".
De politiek heeft ons niveau aangepast aan dat van de Nederlandsonkundige kinderen, vooral kinderen van moslims, in de (valse) hoop dat zij daardoor wél een diploma zouden behalen.
Pas decennnia nadat ik de vinger op dit probleem legde, en dus véél te laat, kwam de politiek in actie.
De gevolgen zijn niet te overzien.