Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar zijn er toch bij de weldenkende media mensen die Vivalid wel ietsje anders inschatten. Of een leerling met vijftig procent op z'n eindrapport dan "goed gewerkt, jongen" durf ik toch wel wat te betwijfelen.
Het gehakketak binnen de regering:
Ook over de pensioenhervorming, weinig lovende woorden:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240507_93783551
|
De verhoging van de minimumpensioenen was al snel na de start van Vivaldi goedgekeurd. Dat was – zeker voor de PS – genoeg,
al moet je daar minstens 20 jaar voor werken
20 jaar aan 4/5 is eigenlijk maar 16 jaar.
Een extraatje als een pensioenbonus die kan oplopen tot 22.000 euro
voor wie drie jaar langer werkt kan ook, maar oude privileges afschaffen duidelijk niet.
Eigenlijk werken die niet drie jaar langer.
Zelf kon ik op 61 jaar op pensioen gaan omdat ik 42 jaar gewerkt had.
Moest het nu zo zijn, dan zou ik misschien blijven tot 64 jaar, maar zelfs dan zou ik één jaar vroeger stoppen dan de wettelijke pensioenleeftijd.
De pensioenhervorming is zo minimalistisch dat die het woord “hervorming” zelfs niet waard is.
De eerste pensioenhervorming moest al meteen worden herzien omdat het Planbureau had uitgerekend dat de vergrijzingsfactuur nog meer zou oplopen.
Dit is nog altijd zo. Als we niets wijzigen, wordt de factuur onbetaalbaar.
Bovendien dreigde de Europese Commissie er al snel mee om een deel van het relancegeld in te houden. Een dreiging die nog altijd opgaat. Van die pensioenhervorming valt in elk geval vooral op wat er niet in zit: geen malus voor wie vervroegd met pensioen is gegaan, geen afbouw van de voordelige loopbaanberekening van spoorwegpersoneel en militairen.