Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2024, 14:23   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kort Wetstraat-nieuws

Een opmerkelijke uitspraak van N-VA-voorzitter Bart De Wever zet kwaad bloed bij de voorzitter van de jongerenafdeling van N-VA. Die ziet een Vlaamse republiek wel nog als strijdpunt.

Opgemerkt: Bart De Wever was opeens wat milder gestemd over Vlaamse onafhankelijkheid, tot ergernis van Jong N-VA-voorzitter Jeroen Bergers.
•“Als het confederalisme ertoe leidt dat je eigen financiële verantwoordelijkheid hebt, dat je de welvaart kan beschermen en versterken, dan volstaat dat voor mij”, zo sprak De Wever gisteren tegenover Radio 1. Hij noemde “een land stichten dat voor alles bevoegd is” bovendien “een achterhaald idee”.
•Daarmee lijkt De Wever rechtstreeks aan te sturen op België als confederale staat als einddoel, en niet langer ‘confederalisme als middel met als doel Vlaamse onafhankelijkheid’. En dat is opmerkelijk, aangezien de N-VA-statuten nog altijd voorschrijven dat de partij “kiest voor een onafhankelijke republiek Vlaanderen” als zelfstandige lidstaat van de Europese Unie.
•De woorden van De Wever schieten dan ook in het verkeerde keelgat bij Jong N-VA-voorzitter Bergers. “Samen met heel wat andere Jong N-VA’ers engageer ik me in de politiek voor de realisatie van een onafhankelijke Vlaamse republiek”, schreef die in een post op X.