Discussie: De EV-concurrentie
Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2024, 18:52   #5072
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
PRECIES.....

EN daarom moet dat STOPPEN......
Dat gesubsidieer namelijk,gelijk of het multiculturele danspasjes dan wel EV-batterijen betreft bevoordeligt alleen maar de geoefende subsidielikkers....

(en inderdaad......dat dieselgedoe indertijd......manmanman....ik werd een moordenaar met mijn fijnstofuitstotertje .....toen ik nog geloofde in staatssystemen.... )

Voor de rest is het FAIL.......


We zouden wel eens kunnen doen uitzoeken waarom "subsidies" in China WEL tot resultaten leiden .Ik zou durven postuleren dat het iets te maken heeft met het gebruik van technici in plaats van managers om dingen te bouwen...met of zonder subsidie...In de tien jaar dat men in Europa batterijonderzoek "subsidieert" wordt een riem "wetenschappelijke studies" gepubliceerd,terwijl de Chinezen in diezelfde periode niet alleen de batterijen produceren maar er,wijl ze toch bezig zijn,er meteen maar een auto omheen bouwen en op 25 meter van kelts zetel parkeren......om Kelt te pesten...
Hopelijk is het geen BMW iX3, 100% made in China.

Citaat:
De Europese Unie is een groot onderzoek gestart naar elektrische auto's die in China worden geproduceerd en in Europa worden verkocht. Volgens de Europese Commissie worden de prijzen van Chinese elektrische auto's kunstmatig laag gehouden door Chinese subsidies en daar is ze niet over te spreken. Niet alleen Chinese automerken worden onderzocht, ook Europese autobouwers die in China EV's bouwen, hebben de aandacht van de EU. Onlangs gaf de Eurocommissaris voor Handel, Valdis Dombrovkis, aan dat ook moet worden onderzocht in hoeverre Tesla en Europese automakers subsidies ontvangen in China. Nu is er bij dus BMW aangeklopt, zo blijkt uit berichtgeving van onder meer Reuters en Automotive News.

BMW produceert de elektrische variant van de X3, de iX3, in het Chinese Shenyang. De iX3 wordt daar voor onder meer de Europese markt geproduceerd. BMW's CFO Walter Mertl zegt tegen Automotive News dat BMW een informatieverzoek van de EU heeft ontvangen over de iX3. De fabrikant zou onder meer informatie moeten geven over zaken als Chinese investeringen met betrekking tot de iX3. Mertl waarschuwt dat het EU-onderzoek mogelijk gevolgen heeft voor alle autofabrikanten die in China zaken doen en dat het onderzoek 'meer kwaad dan goed kan doen'. Ook vreest BMW de gevolgen van de invoer van een mogelijke strafheffing voor in China gebouwde EV's.

Zoals gezegd bouwt BMW in China de iX3 voor de Europese markt en ook zustermerk Mini gaat in China EV's produceren. Zo komt de elektrische Cooper straks uit China en wil Mini er waarschijnlijk later ook de elektrische Aceman produceren.
Er zijn natuurlijk nog andere, en er komen er nog bij:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kem-uit-china/

DEZE ‘WESTERSE’ AUTO’S KOMEN STIEKEM UIT CHINA
CHINESE AFKOMST NIET ALTIJD DUIDELIJK

7 november 2023 om 12:44

De Europese automarkt wordt overspoeld door auto’s van allerlei Chinese merken. Veel merken vinden daar wat van, maar niet alles is wat het lijkt. Ook auto’s van Europese, Amerikaanse en zelfs Japanse merken komen steeds vaker uit China, waar ze dan ook voor de Europese markt worden gebouwd.

China heeft op z’n zachtst gezegd een imagoprobleem. Onder nagenoeg ieder bericht over een Chinese nieuwkomer op de Nederlandse markt gaat de discussie op deze site al heel snel daarover. Een groot deel van de Nederlanders blijkt dan ook een moreel bezwaar tegen Chinese auto’s te hebben, terwijl anderen strooien met argumenten als ‘ieder product heeft wel iets Chinees’. Ook Volvo moet het in deze discussie vaak ontgelden. Het Zweedse merk is al jaren in handen van het Chinese Geely en wordt in zekere zin Chineser dan ooit nu er met de EX30 voor het eerst een Volvo op een Chinees Geely-platform op de Europese prijslijst wordt gezet.

Wie dieper gaat graven, komt echter ook bij andere merken al heel snel Chinese componenten tegen. Wist je bijvoorbeeld dat het e-CMP-platform van onder meer de Peugeot e-208, Opel Mokka Electric en alle andere compacte elektrische modellen van Stellantis in samenwerking met het Chinese Dongfeng is ontwikkeld? Toch is maakt dat deze auto’s natuurlijk niet ineens Chinees. Hetzelfde kan worden gezegd van auto’s van niet-Chinese merken, die echter wel in China worden gebouwd voor exportdoeleinden. De merken in kwestie zijn in de meeste gevallen ‘gewoon’ Europees, Amerikaans of Japans, maar China wordt vanwege de kosten of om logistieke redenen gebruikt als productieland.

Op het moment van schrijven worden de onderstaande niet-Chinese modellen in China gebouwd:

BMW iX3

De BMW X3 komt voor de Europese markt in principe uit BMW’s Amerikaanse fabriek in Spartanburg, South Carolina. De elektrische iX3 is echter een uitzondering. Die wordt ook voor ons Europeanen in Shenyang, China, in elkaar geschroefd.

Citroën C5-X

Heel knap: Citroën krijgt het voor elkaar om de nieuwe, compacte en betaalbare ë-C3 te bouwen zonder daarvoor Chinese ontwikkelaars of fabrieken te gebruiken. Dat betekent echter niet dat Citroën de samenwerking met China helemaal uit de weg gaat: de grote Citroën C5-X wordt in China gebouwd.

Cupra Tavascan

Hij is er nog niet, maar ook de Cupra Tavascan komt straks vanuit China onze kant op. Opmerkelijk, want zustermodellen Volkswagen ID.4, ID.5 en Skoda Enyaq worden voor Europese kopers wel gewoon in Europa geproduceerd.

Dacia Spring

De auto die wij als Dacia Spring kennen, is gebaseerd op de Renault Kwid. Dat is een klein cross-overtje (op benzine) voor groeimarkten, die je dus buiten Europa op heel veel plekken kunt tegenkomen. De elektrische versie, de Renault City K-ZE, wordt in een met Dongfeng gedeelde, Chinese fabriek gebouwd. Je raadt het al: daar worden ook de Dacia-logo’s op ‘Europese’ Springs geplakt.

DS 9

Stellantis’ luxemerk DS wordt in Europa maar moeilijk begrepen, maar de focus ligt dan ook voor een belangrijk deel in China. Ook in Europese showrooms is het gevolg daarvan te zien, want vlaggenschip DS 9 wordt in China gebouwd. Dat ze daar vooralsnog niet al te veel tijd kwijt zijn aan de Europese export-auto’s, moge duidelijk zijn.

Honda ZR-V

Japanse merken ‘betrappen’ we aanzienlijk minder vaak op Chinese productie dan Europese merken, maar er is één uitzondering. Bij het SUV-broertje van de Honda Civic, de Honda ZR-V, prijkt het welbekende ‘Made in China’ op de specificatie-sticker.

Lotus Eletre

Geen verrassing: net als Volvo is Lotus tegenwoordig een Geely-dochter, en dus wordt ook de elektrische Lotus Eletre in China gebouwd.

Mini Cooper

De nieuwe, altijd elektrische Mini Cooper is Chineser dan je denkt. Deze Mini is een product van Spotlight Automotive Ltd., een joint venture van BMW en het Chinese Great Wall. De Cooper wordt ook in China gebouwd, al zal de auto op termijn ook lekker traditioneel in Oxford worden gebouwd.

Smart #1

Weer een Geely-merk, zij het half. De andere helft van Smart is nog ‘gewoon’ in handen van Mercedes-Benz, maar de #1 staat op het Chinese SEA-platform en wordt in China geproduceerd.

Tesla Model 3

Tesla is ook niet vies van Chinese productie. Eén van de ‘Gigafactories’ van het merk staat nabij Shanghai. Voorheen kwamen daar ook Model Y’s vandaan, maar inmiddels wordt ook de achterwielaangedreven versie van die auto in Europa geproduceerd voor de Europese markt. Dat geldt niet voor de Model 3: die komt, ook in zwaar vernieuwde vorm, uit China.

Volvo EX30 e.a.

De Volvo EX30 kwam al eerder voorbij, maar mag ook in het overzicht natuurlijk niet ontbreken. Noem hem gerust ‘de meest Chinese Volvo ooit’, al moet gezegd dat de auto op termijn ook in het Belgische Gent zal worden gebouwd. De EX30 is echter niet de enige Volvo die uit China komt: de S90 komt er ook vandaan, voor zolang het nog duurt. Voor de populairdere XC60 gold of geldt dat ook, met een bijzondere reden. Aanvankelijk kwam de XC60 voor de Amerikaanse markt uit China, terwijl Europese exemplaren gewoon in Zweden werden gebouwd. Na Amerikaanse importrestricties voor Chinese producten werd de boel echter verschoven en gingen de in Zweden gebouwde XC60’s naar de VS, terwijl ‘voor ons’ exemplaren uit China op de trein werden gezet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2024 om 19:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden